آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۴۲

چکیده

این پژوهش با هدف بررسی الگوی برنامه درسی مبتنی بر سواد فرهنگی در آموزش و پرورش انجام شد. این پژوهش کیفی با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی انجام گرفت. جامعه آماری اسناد موجود در پایگاه ها و وب سایت های معتبر در فاصله زمانی سال های 8811 الی 8041 و 8818 الی 1410 بودند که جهت انتخاب نمونه پس از انتخاب متون یاد شده از نمونه گیری هدفمند ملاک محور استفاده گردید. با بررسی و واکاوی مقالات پژوهشی مرتبط با سواد فرهنگی در حوزه آموزش و پرورش، نمونه گیری انجام شد و تا سر حد اشباع ادامه یافت. برای جمع آوری داده ها از ابزار فیش برداری از کتاب ها، مقاالت، اسناد و متون مرتبط با سواد فرهنگی استفاده شد. سپس با استفاده از کد گذاری باز، کدگذاری محوری و کد گذاری گزینشی به ترتیب داده ها تلخیص شده و در قالب مفاهیم قرار گرفتند. نتایج نشان داد در واقع الگوی برنامه ریزی درسی مبتنی بر سواد فرهنگی در آموزش و پرورش شامل 04 مؤلفه است که به دستههای مختلف تقسیم میشوند. دسته اول؛ مؤلفه های ارزیابی که شامل ارزیابی انتقادی، ارزیابی شخصی، ارزیابی فرهنگی و ارزیابی محیطی می شود. دسته دوم؛ اهداف که شامل :اهداف اجتماعی، اقتصادی، آموزشی، بهداشت و سالمت، پرورشی و زیست محیطی است. دسته سوم؛ دانش شامل اجتماعی، تاریخی، زیستمحیطی، سیاسی، فرهنگی، مذهبی. دسته چهارم راهبردهای یادگیری شامل: ادبیاتی، اقتصادی، انگیزشی، بازی محور، تجربی، تحلیلی، تربیتی، تعاملی، تفکر محور، تکنولوژی محور، خالقیت محور، فرهنگی . دسته پنجم؛ عناصرشامل: اجتماعی، ارتباطی، اطالعاتی، پرورشی، شناختی، مهارتی

Curriculum model based on cultural literacy in education in line with regional planning

This research was conducted with the aim of investigating the curriculum model based on cultural literacy in education. This qualitative research was conducted using the qualitative content analysis method. The statistical population was the documents available in reliable databases and websites between the years 8811 to 8041 and 8818 to 1410, and criteria-based targeted sampling was used to select the sample after selecting the mentioned texts. By reviewing and analyzing research articles related to cultural literacy in the field of education, sampling was done and continued until saturation. To collect data, the tool of extracting books, articles, documents and texts related to cultural literacy was used. Then, using open coding, central coding and selective coding, the data were summarized and put into concepts. The results showed that the lesson planning model based on cultural literacy in education includes 04 components which are divided into different categories. the first category; Assessment components that include critical assessment, personal assessment, cultural assessment and environmental assessment. the second category; Goals that include: social, economic, educational, health, educational and environmental goals. the third category; Knowledge including social, historical, environmental, political, cultural, religious. The fourth category of learning strategies includes: literary, economic, motivational, game-oriented, experimental, analytical, educational, interactive, thinking-oriented, technology-oriented, creativity-oriented, cultural. the fifth category; Including elements: social, communication, informational, educational, cognitive, skill

تبلیغات