آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۴۲

چکیده

پس از جنگ جهانی دوم، بشر با دو دوره متفاوت روبرو بوده است که ویژگی های خاص خود را دارد؛ دوران جنگ سرد ( صلح سرد) (1991-1947) و عصر کنونی که از آن با عناوین مختلف از جمله عصر جهانی شدن یا جهانی سازی یاد می شود. در پژوهش حاضر به بررسی و تحلیل ژئوپلیتیک ایران درمنطقه پس از دوران جنگ سرد و در شرایط نظام قدرت در جهان پرداخته می شود. یافته ها حاکی از آن است که درعصر جدید سامانه اقتصاد محور، بر مبنای ترتیبات سیاسی و با هدف کسب برتری های اقتصادی شریانهای حیاتی اقتصادی و تمرکز ویژه ای، حداقل درحوزه جغرافیایی خاورمیانه بر روی انرژی است. از این رو اهمیت و نقش کشورها وابسته به برتری های اقتصادی آنها است که موقعیت جغرافیایی آن ها نیز در این میان بسیار حائز اهمیت است. دراین میان باید اظهار داشت که نقش قدرت های منطقه ای و فرا منطقه ای در ایجاد تحولاتی که همه کشورها از جمله ایران را پس از صلح سرد تحت تاثیر سیاست های منطقه ای خود کرده است که این امر باعث ایجاد اختلاف های شده است.

An Analysis of Iran’s Geopolitics in Post-Cold War Era and within the Condition of Power System in the World

In the aftermath of the Second World War, the world has witnessed two different eras each with its own features, i.e. the Cold War era or Cold Peace era (1947-1991); and, the current era, which is called the era of globalization or globalizing. Attempts have been made in the present research to study and analyze Iran’s geopolitics in the region in the post-Cold War era and within the condition of power System in the world. The findings of this research show that in the new era, the economic-centered system is based on political arrangements with the aim of gaining upper hand over economic jugular veins and energy, particularly in the Middle East. Hence, the significance and role of the states depend on their economic superiority in which their geographical positions too play an important part. It should be mentioned that the role of regional and extra-regional powers in the developments in all countries, including Iran, in the post-Cold War era, has been under the influence of regional policies of these great powers that have led to differences.

تبلیغات