معیارهای نقد ادبی در قلمرو جغرافیایی عباسی در طبقات ابن سلام، ابن قتیبه و ابن معتز (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
روش تحقیق در این مقاله، کتابخانه ای و توصیفی- تحلیلی است، مهم ترین دستاوردهای این پژوهش را می توان در موارد زیر خلاصه کرد ابن سلام در پاره ای موارد در تقسیم بندی خود تحت تأثیر علمای حدیث قرار گرفته است. او در بخشی از کتاب طبقات خود ،ترتیب تاریخی و در مواردی دیگر عامل مکان یا موضوع را مبنای دسته بندی شاعران قرار می دهد. ابن سلام پس از تقسیم بندی شاعران به شاعران دوره جاهلی و دوره اسلامی، در طبقه بندی هر دوره معیارهایی مانند کیفیت شعر، تعداد اشعار، نظرات علما درباره آنها و شباهت های شعری آنها با یکدیگر را در نظر گرفته است. ابن قتیبه معیار اساسی را در نقد ادبی ، بررسی خود اثر می داند نه زمان صاحب اثر. او به صراحت مبنای قضاوت خود را زیبایی و نیکویی شعر بیان کرده و نقد ادبی را به سمت نقدی بی طرف سوق داده است .منطق فقیه به نقد ادبی ابن قتیبه رنگ خاصی می دهد، زیرا کلام او آشکارا به دسته بندی محتوا و قوت استدلال تمایل دارد.ابن معتز ویژگی های فنی را سبب گرد آمدن شاعران در یک طبقه قرار می دهد. او متاثر از دیدگاه ابن قتیبه، ملاک جودت و نیکی را از اصول زیبایی شناسانه خود قرار داده و توجه خاصی به طبع و تکلف شعری دارد.The standards of literary criticism in the Abbasid geographical territory in the categories of Ibn Salam, Ibn Qutiba and Ibn Mu'taz
The research method in this article is library and descriptive-analytical. The most important achievements of this research can be summarized in the following cases. Ibn Salam has been influenced by scholars of hadith in some cases in his division. In a part of his book of categories, he uses historical order and in other cases the factor of place or subject as the basis for categorizing poets. Ibn Salam, after dividing the poets into Jahili period and Islamic period poets, in the classification of each period, he considered criteria such as the quality of poetry, the number of poems, the opinions of scholars about them and their poetic similarities with each other. Ibn Qutaiba considers the basic criterion in literary criticism to be the study of the work itself, not the time of the author. He has clearly expressed the basis of his judgment on the beauty and goodness of poetry and has pushed literary criticism towards a neutral criticism. The logic of the jurist gives a special color to Ibn Qutaiba's literary criticism, because his words clearly tend to categorize the content and the strength of the argument. Ibn Mo'taz places the technical features as the reason why poets gather in the same class. Influenced by Ibn Qutiba's point of view, he made the criterion of goodness and goodness one of his aesthetic principles and paid special attention to the quality of poetry.