بررسی هبوط در قرآن از دیدگاه ملاصدرا و علامه طباطبایی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هبوط در قرآن یکی از مسائل جدی است و با آنکه در ادیان الهی دیگر هم هست ولی هر یک تفسیرهایی بر آن دارند که قابل تأمل است. آنچه وجه غالب در همه ادیان و از جمله تفاسیر اسلامی است این است که این هبوط نوعی تنزل و تحقیر آدمی است و این بخاطر اقدام نادرستی بود که آدم کرد و تحت تأثیر شیطان قرارگرفت و نافرمانی کرد و یا به تعبیر خفیف تر، ترک اولائی بود که انجام داد و اگر چنین نمی کرد چه بسا سرنوشت انسان به گونه ای دیگر بود و یا در بهشت، جاودان می ماند.پژوهش حاضر با روش توصیفی-تحلیلی به دنبال پاسخگویی به این سوال می باشد که دیدگاه ملاصدرا و علامه طباطبایی درمورد هبوط در قرآن چیست؟مبانی هبوط در آیات متعددی از قرآن مجید بیان گردیده و از اخراج آدم از بهشت و اسکان او در زمین به هبوط تعبیر شده است. همچنین در میان مفسران بحث هبوط مقامی مطرح شده است و هم در بین فلاسفه و هر یک در این زمینه نظریات و احتمالاتی را بیان فرموده اند . یافته های پژوهش حاکی از آن است که ملاصدرا گناه آدم را مربوط به مقام چهارم از مقام های قوس نزول انسان پیش از آغاز زندگی بر روی کره زمین می داند. از نظر او، نافرمانی آدم اتفاقی خارجی نبوده و بیان قرآن نظر به نوع انسان، یکی از ویژگی های ماهیت انسان را متذکر می شود. اما آیات متعددی از قرآن با اشاره به فریب خوردن آدم و حوا از شیطان و آشکارشدن عورتشان پس از نافرمانی، این تفسیر را در معرض پرسش قرار داده و صراحتاً به عنوان واقعه ای خارجی از این موضوع یاد کرده اند تا جایی که می گویند این دو سعی داشتند با برگ درختان بهشتی زشتی های خود را بپوشانند. اهمیت این موضوع از آن رو است که تاکنون کسی از منظر زبان دین تفسیر ملاصدرا از بهشت آدم و نافرمانی او را نقد نکرده است. علامه طباطبایی، جریان هبوط را به ساختار انسان شناختی تفسیر می کنند. ایشان معتقدند این چند آیه که در سوره بقره، اعراف و طه درباره خلقت حضرت آدم بیان شده ساختار انسان شناختی دارد. وی معتقد است عصاره آنچه در تمام کتب آسمانی به چشم می خورد در این آیات مندرج است.Examining the descent in the Qur'an from the point of view of Mulla Sadra and Allameh Tabatabai
Falling down in the Quran is one of the serious issues, and even though it is in other divine religions, but each of them has interpretations on it that are worthy of reflection. What is dominant in all religions, including Islamic interpretations, is that this decline is a form of degradation and humiliation of man, and this was due to a wrong action that Adam did and was influenced by Satan and disobeyed, or in a milder term, it was desertion of the first. He did it and if he didn't do that, maybe the fate of man would have been different or he would have stayed forever in heaven. It seeks to answer the question, what is the opinion of Mulla Sadra and Allameh Tabatabai about descent in the Qur'an? The principles of descent are stated in several verses of the Holy Quran, and the expulsion of Adam from heaven and his settlement on earth are interpreted as descent. Also, among the commentators, the issue of declining status has been raised, and among the philosophers, each of them has expressed ideas and possibilities in this field. The findings of the research indicate that Mulla Sadra considers Adam's sin to be the fourth position of the arc of human descent before the beginning of life on earth. In his opinion, Adam's disobedience was not an external event and the Qur'an's statement regarding the nature of man is one of the characteristics of human nature It is noted. However, several verses of the Qur'an, referring to Adam and Eve being deceived by Satan and revealing their private parts after disobedience, have called this interpretation into question and have explicitly mentioned this as an external event, to the point where they say that these two tried to Let the heavenly trees cover their ugliness. The importance of this issue is because so far no one has criticized Mulla Sadra's interpretation of Adam's paradise and his disobedience from the perspective of religion. Allameh Tabatabai interprets the flow of descent as an anthropological structure. They believe that these few verses about the creation of Adam in Surah Baqarah, Araaf and Taha have an anthropological structure. He believes that the extract of what is seen in all the holy books is contained in these verses.