جهانی شدن و تاثیر آن بر هویت انقلابی جمهوری اسلامی ایران (مطالعه موردی دانشجویان علوم انسانی و فنی مهندسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب) (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
جهانی شدن به عنوان گفتمان رایج در سطح بین الملل سیاست های داخلی و خارجی بسیاری از کشورها را متاثر ساخته است. در ایران نیز جهانی شدن بر ابعاد مختلف هویتی جمهوری اسلامی ایران تاثیرگذار بوده است. سوال این پژوهش این است که جهانی شدن چه تاثیری بر هویت انقلابی در ایران داشته است و فرضیه پژوهش عبارت است از اینکه جامعه ایرانی با توجه به شاخص های متعددی همچون استقلال خواهی، استکبار ستیزی و حمایت از جنبش های آزادی بخش رویکردی انقلابی و تحول گرا و در عین حال با افزایش تعاملات و تبادلات فرهنگی با دیگر کشورها خواستار تعامل با جهانی شدن می باشد. یافته های پژوهش حاکی است که دانشجویان هر دو گروه علیرغم پایبندی به شاخص های هویت انقلابی خواهان تعامل با جهانی شدن جهت بهره گیری از فضای مجازی و رسانه جهت ارائه ارزش های انقلابی خود می باشند به طوری که دانشجویان علوم انسانی با آزمون دو جمله ای با 63% نمره بالای ۴۸ و دانشجویان فنی و مهندسی با آزمون دو جمله ای با 47% نمره بالای ۴۸ هویت انقلابی را بخشی از هویت سیاسی خود می دانند. روش تحقیق در این پژوهش به دو روش اسنادی و پیمایشی انجام شده است.Globalization and its impact on the revolutionary identity of the Islamic Republic of Iran (a case study of humanities and technical engineering students of Islamic Azad University, Tehran South Branch)
Globalization as common discourse in the international level, has affected the local and foreign policies of plenty of countries. Also, in Iran globalization has been effective on different identity factors of Islamic Republic of Iran. The question of this paper is that “which is the effect of globalization on revolutionary identity in Iran” and the research hypothesis is that the Iranian society in consideration of various indicators such as independence (sovereignty) and anti-arrogance and support of liberation movements, has a revolutionary and developmental approach, and yet upon increasing cultural transactions and exchanges to the other countries is willing for interaction to globalization. The findings of research indicates that the students of both groups, despite of binding to the revolutionary identity indicators, are willing for interaction to globalization for benefitting from cyberspace and Media to present their revolutionary values, so that 63% of Humanities students obtaining the grade over 48 in binominal test, and 47% of Technical and Engineering students obtaining the grade over 48 in binominal test, assume the revolutionary identity as a part of their political identity. This research has been applied according to two documentary and survey methods.