ارائه طرح جامع توسعه پایدار بازآفرینی و بازیافت در بازار پوشاک ایران با تأکید بر نقش اتحادیه های صنفی پوشاک در ایران (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
آگاهی فعالان صنف پوشاک ایران به موضوع پایداری و مسائل زیست محیطی آن، از نیازهای کشور برای پیشرفت دراین زمینه است. در این مقاله تلاش می کنیم ابعاد تحقق پایداری در قسمت های مختلف زنجیره ارزش مد و پوشاک بررسی و راهکارهای پیشنهادی برای صنف و صنعت پوشاک ایران و شیوه های تحقق آن ها ارائه شوند. هدف از این پژوهش، بررسی میزان آگاهی فروشندگان پوشاک از پایداری و ارائه طرح جامع پایداری قابل اجرا در صنف و صنعت پوشاک است. روش این پژوهش، توصیفی پیمایشی با داده های حاصل از توزیع پرسشنامه در میان جامعه اعضای فروشنده اتحادیه پوشاک تهران به صورت تصادفی در تمامی مناطق شهر تهران با حجم نمونه 301 نفر است. پرسشنامه با طیف پنج تایی لیکرت و آلفای کرونباخ 804/0 طراحی و از نرم افزار آماری برای تحلیل و نتیجه گیری داده ها استفاده شد. طبق یافته ها، آگاهی جامعی از روش های توسعه پایدار در فروشندگان پوشاک وجود ندارد. اطلاعات پایداری درخصوص نکات معمول زیست محیطی است. میزان آگاهی پاسخ دهندگان درباره تأثیرگذاری نقش خود به عنوان فروشنده پوشاک در اجرای پایداری مد متوسط و از روشهای بازیافت پوشاک کم است؛ اما میزان استقبال پاسخ دهندگان از شرکت در طرح پویش سبز که در مقاله یادشده، به عنوان دغدغه اجتماعی و اقتصادی آنها مطرح است، خوب قلمداد شده است. ازسوی دیگر، نقش اتحادیه های پوشاک را در آگاه سازی مد پایدار مؤثر دانستند. ازاین رو اتحادیه های پوشاک کشور می توانند به منظور توسعه پایدار این حوزه، نقش قابل توجهی ایفا کنند. هر چقدر میزان تحصیلات، میزان درآمد، شناخت الگوی رفتاری و مشارکت در طرح پویش سبز پاسخ دهندگان بیشتر بود، به درک و آگاهی از مد پایدار نزدیکتر بودند.Presenting a comprehensive plan for the sustainable development of re-creation and recycling in Iran's garment market, emphasizing the role of Garment Guild Unions in Iran
The awareness of Iran's garment industry experts to the issue of sustainability and its environmental concern is one of the country's requirements for progress in this field. Here, we are going to examine the some aspects of sustainability in different parts of the fashion and clothing value chain and propose the solutions for Iran's garment industry and how to achieve them. The article purpose is to investigate the level of awareness of garment sellers about sustainability and provide a comprehensive sustainability plan that can be implemented in this industry. The method is a descriptive survey with the data obtained by the questionnaire filled out from random 301 samples of sellers of Tehran Garment Union in whole Tehran. The questionnaire was designed with a five-point Likert scale and Cronbach's alpha (0.804), using statistical software. Outcomes show, there is no comprehensive awareness of sustainable development methods in sellers. The level of awareness about the influence of their role as a garment-seller in the implementation of fashion sustainability is average and for garment recycling methods is low; but the level of contribution of the respondents to participate in the green survey plan mentioned in the article as their social and economic concern is considered acceptable. On the other side, it found the role of garment unions is effective in raising awareness of sustainable fashion. Also, the higher the respondents' level of education, income, recognition of behavioral patterns, and participation in the green survey plan, they were closer to understanding of sustainable fashion.