آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۳۹

چکیده

امروزه گردشگری ادبی جایگاه ویژهای در جهان دارد و کشور ما نیز با داشتن شعرا و نویسندگان برجسته میتواند گردشگری ادبی را رشد و توسعه دهد. در این میان، شهر تهران به دلیل موقعیت سیاسی و وجود مراکز فرهنگی هنری همواره موردتوجه شعرا و نویسندگان کشورمان بوده است. گرچه در این شهر ظرفیت بالای فردی و محیطی برای ایجاد گردشگری ادبی به وجود آمده، اما به نظر می رسد که مدیریت و برنامه ریزی و استفاده از ظرفیت های موجود ضعف های اساسی دارد. در این مطالعه این کاستی ها در سه سطح فردی، سازمانی و محیطی، مورد تحلیل قرارگرفته است. روش تحقیق توصیفی- تحلیلی است. به منظور جمع آوری اطلاعات از روش اسنادی، کتابخانه ای و میدانی استفاده شده است. مطالعات میدانی با اجرای پیمایش صورت گرفته است. جامعه آماری متشکل از گردشگران، کارشناسان و افراد محلی بوده و بر مبنای روش کوکران تعداد 96 نمونه به صورت تصادفی ساده از میان آن ها انتخاب شده و توزیع شده است. ابزار گردآوری پرسشنامه محقق ساخته و مشتمل بر 5 گویه با روش پاسخگویی لیکرت بوده است. تحلیل اطلاعات به کمک مدل های ناپامتریک و با استفاده از نرم افزارهای spss انجام شده است. یافته های تحقیق نشان داد «تبلیغات» مؤثرترین متغیر ظرفیت سازمانی در توسعه گردشگری ادبی در شهر تهران است و پس ازآن «جشنواره ها و رویدادهای ادبی» در درجه دوم و «کیفیت خدمات» نیز در رده سوم قرار می گیرند. نتایج تحقیق نشان می دهد ظرفیت های لازم برای توسعه گردشگری شهر تهران از جنبه گردشگری ادبی وجود دارد. برای توسعه گردشگری ادبی لازم به سیاست گذاری در ظرفیت های سازمانی است. این ظرفیت باید در محورهای مهم مدیریت اماکن ادبی و تبلیغات و بازاریابی موردتوجه قرار گیرد.

Organizational Capacity Assessment of Literary Tourism for the Development of Urban Tourism (Case Study: Tehran City)

Today, literary tourism has a special place in the world, and our country, with its prominent poets and writers, can grow and develop literary tourism. In the meantime, the city of Tehran has always been of interest to poets and writers in our country due to its political location and the existence of cultural and artistic centers. Although this city has a high individual and environmental capacity for creating literary tourism, it seems that the management, planning, and use of existing capacities have fundamental weaknesses. In this study, these shortcomings have been analyzed at three individual, organizational, and environmental levels. The research method is descriptive-analytical. Documentary, library, and field methods have been used to collect information. Field studies have been conducted by conducting surveys. The statistical population consisted of tourists, experts, and local people, and based on the Cochran method, 96 samples were selected and distributed from them in a simple random manner. The collection tool was a researcher-made questionnaire consisting of 5 items with a Likert response method. Data analysis was performed using non-parametric models and SPSS software. The research findings showed that "advertisements" is the most effective organizational capacity variable in the development of literary tourism in Tehran, followed by "literary festivals and events" in second place and "quality of services" in third place. The research results show that the necessary capacities exist for the development of tourism in Tehran in terms of literary tourism. To develop literary tourism, it is necessary to make policies in organizational capacities. This capacity should be considered in the important axes of literary place management and advertising and marketing.

تبلیغات