چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش میانجی تاب آوری در رابطه راهبردهای تنظیم هیجان با میزان استفاده آموزگاران زن از شبکه های اجتماعی انجام شد. این پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش را آموزگاران زن شهرستان چابهار در سال تحصیلی 1402-1403 تشکیل می دادند. تعداد 200 نفر از این افراد با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شده و پرسشنامه استفاده از شبکه های اجتماعی، پرسشنامه تنظیم هیجان (ERQ) و مقیاس تاب آوری کانور و دیویدسون (CD‐RISC) را تکمیل کردند. تجزیه و تحلیل داده ها با تحلیل مسیر انجام شد. نتایج نشان داد که ارتباط منفی و معنی داری بین ارزیابی مجدد و تاب آوری با میزان استفاده از شبکه های اجتماعی وجود دارد (0.01>P). مدل مسیر نیز از برازش مطلوبی برخوردار بود و تاب آوری نقش میانجی در رابطه بین راهبردهای تنطیم هیجان با میزان استفاده از شبکه های اجتماعی داشت. براساس یافته های به دست آمده لازم است با آموزش های مناسب، به بهبود تنظیم هیجان و تاب آوری در معلمان پرداخت تا پیامدهای مثبتی در میزان استفاده از شبکه های اجتماعی آنان داشته باشد.

The Mediating Role of Resilience in the Relationship between Emotion Regulation Strategies and Female Teachers' Use of Social Networks

The objective of the present study was to examine the mediating role of resilience in the relationship between emotion regulation strategies and the use of social networks by female teachers. This research was descriptive and correlational in nature. The study population comprised female elementary teachers in Chabahar city during the 2023-2024 academic year. A total of 200 individuals were selected through the convenience sampling method and completed the social network usage questionnaire, the emotion regulation questionnaire (ERQ), and the Connor‐Davidson Resilience Scale (CD‐RISC). The data were subjected to path analysis. The findings revealed a statistically significant negative correlation between reappraisal and resilience, and use of social networks (P < 0.01). The path model also demonstrated an acceptable fit, indicating that resilience plays a mediating role in the relationship between emotion regulation strategies and the use of social networks. In light of the findings, it is imperative that teachers receive targeted training to enhance their emotion regulation and resilience, with a view to fostering positive outcomes in their use of social networks.

تبلیغات