آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۴۱

چکیده

با در نظر گرفتن مبنای حمایت از حقوق مردم، بررسی امکان طرح دعوا از سوی اشخاص حقوقی حقوق عمومی و سازمان های دولتی در شعب بدوی دیوان عدالت اداری با امتناع اعتراض از آراء قطعی مراجع تخصّصی از سوی این نهادها در نزد محاکم عمومی دادگستری، مسئله ای است که مقاله حاضر با تحلیل رأی وحدت رویه شماره 803 دیوان عالی کشور، در صدد بررسی آن است. به دیگر عبارت با قبول اینکه در حالت تجدیدنظر یا دعاوی طاری، دستگاه اجرایی این امکان را خواهند داشت که در مقام شاکی قرار بگیرند، آیا نهادهای مزبور در طرح اعتراضات نسبت به آراء مراجع شبه قضایی همچون کمیسیون ماده 100 قانون شهرداری ها نیز قابل قبول است؟ با بررسی و تحلیل رأی مشارالیه، به نظر می رسد با در نظر گرفتن راه کارهای تقنینی و قضایی می توان امکان اعتراض از آراء مراجع شبه قضایی را، به رسمیت شناخت.

Feasibility of filing a complaint by legal entities of public law in the branches of the Court of Administrative Justice; Analysis of the decision of unity of judicial procedure No. 803 of the Supreme Court

Considering the basis of protection of people's rights, examining the possibility of filing lawsuits by public law legal entities and government organizations in the primary branches of the Court of Administrative Justice by refusing to challenge the final decisions of specialized authorities by these institutions before the general courts of justice is an issue that The present article aims to analyze the unanimous decision of the Supreme Court No. 803. In other words, by accepting that in the case of appeals or open lawsuits, the executive body will have the possibility to act as a plaintiff, is it acceptable for these bodies to raise objections against the opinions of quasi-judicial bodies such as the Commission of Article 100 of the Law of Municipalities? By examining and analyzing the decision of the Masharaliyeh, it seems that the possibility of protesting the decisions of quasi-judicial authorities can be recognized by considering legislative and judicial solutions.

تبلیغات