آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۴۰

چکیده

گسترش فضای مجازی منجر به گسترش ابزارها و سهولت در انتشار صوت و تصویر شده است و دولت ها موظف هستند از طریق اعمال نظارت و پلیس اداری، در جهت حفظ حقوق شهروندان و نظم عمومی تلاش نمایند. اعمال این نظارت نیازمند تصریح مقنن است و صرفا نهادی می تواند بر انتشار صوت و تصویر در فضای مجازی نظارت کند که این صلاحیت از جانب قانون گذارو یا نهاد صالح دیگری به آن اعطا شده باشد. بر اساس یافته های این پژوهش، برای تعیین نهاد ناظر در این حوزه، باید انتشار صوت و تصویری که واجد صفت «فراگیر» باشد را با غیر آن تفکیک کرد. نظارت بر انتشار صوت و تصویر فراگیر برعهده سازمان صدا و سیما و تعیین مصادیق آن بر عهده شورای عالی فضای مجازی است. نظارت بر انتشار غیرفراگیر نیز بر عهده اتحادیه کسب و کارهای مجازی بوده و این اتحادیه، موظف به صدور مجوز برای این فعالیت ها است. البته به نظر می رسد نظارت بر فعالیت های مجازی باید به صورت پسینی اعمال شده و دولت صرفا در صورت وقوع جرم و یا تخلف، به موضوع ورود کرده و اعمال حاکمیت نماید. همچنین استفاده از ظرفیت هیات منصفه و سازمانهای مردم نهاد جهت نظارت مطلوب بر این عرصه می تواند مورد توجه قانونگذاران این عرصه قرار گیرد.

Investigating the Proper Monitoring of Audio and Video Broadcasts in Cyberspace from a Legal Perspective

The expandation of cyberspace has led to the proliferation of tools and releasing audio and video areeasier than before, and governments are required to monitor and administrative police to protect the rights of citizens and public order. Applying this oversight requires a legislative stipulation, and only an institution can monitor the dissemination of audio and video in cyberspace, which has been granted by the legislature or another competent body. According to the findings of this study, in order to determine the supervisory body in this field, it is necessary to separate the publication of audio and video that has the attribute of "pervasive". Non-pervasive publishing is also overseen by the Virtual Business Association, which is authorized to issue licenses for these activities. Of course, it seems that the monitoring of virtual activities should be applied retroactively, and the government should enter into the issue and exercise sovereignty only in the event of a crime or violation. Also, the use of the capacity of the jury and non-governmental organizations for optimal supervision in this field can be considered by the legislators in this field.
Cyberspace, Optimal monitoring, universal audio and video

تبلیغات