بررسی اصل حرمت جان مسلمان در اندیشه سیاسی امام خمینی(ره) با نگاهی به اعراض از روایت صحیح در مسئله تعارض بیّنه و اقرار در قتل عمدی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
یکی از جلوه های بسیار مهمّ اعراض از مضمون روایات صحیح در آرای امام خمینی (رحمه الله علیه) جایی است که شهود علیه شخصی به قتل عمدی شهادت می دهند و شخص دیگری نیز اقرار می کند که همان مقتول را عمداً به قتل رسانده است. این پژوهش که به روش توصیفی تحلیلی و با مراجعه به منابع کتابخانه ای نوشته شده است به جایگاه اعراض از روایت زراره از امام باقر(علیه السلام) در موضوع مذکور بر اساس نظر امام خمینی(رحمه الله علیه) پرداخته است. نتیجه آن است که وجوب احتیاط و وجوب عدم تهجّم بر دماء دو مؤلّفه ی بنیادینی است که امام خمینی(رحمه الله علیه) آن ها را در این مسأله ارائه داده اند. این نگرش چند مؤلّفه ای باعث شده است که ایشان با آن که روایت زراره را صحیح دانسته است و نسبت به عمل فقها به آن التفات داشته است، هماهنگ با مضمون روایت مذکور فتوا ندهند و در نتیجه از مفاد روایت زراره اعراض شود. اثر مترتّب بر این اعراض آن است که بین نظر امام خمینی(ره) و سایر فقها در مسأله ی تعارض بیّنه و اقرار در قتل عمدی تفاوت شگرفی وجود داشته باشد. مبانی فقهی امام خمینی(ره) در این مسأله بر اصل حرمت جان مسلمان در اندیشه ی سیاسی ایشان تأثیرگذار می باشد.Examining the principle of sanctity of Muslim life in the political thought of Imam Khomeini By looking at the deviation of the correct narration in the issue of the conflict between evidence and confession in intentional murder.
opinions of Imam Khomeini (peace be upon him) is where the witnesses testify against someone for intentional murder and another person also confesses that he killed the same victim intentionally. This research, which is written in a descriptive-analytical method and referring to library sources, deals with the position of symptoms in the narration of Zorare from Imam Baqir (peace be upon him) in the mentioned subject based on the opinion of Imam Khomeini (peace be upon him). The result is that caution which is required and non-aggression on bloodwhich is required are the two fundamental elements that Imam Khomeini (peace be upon him) presented in this issue. This multi-component attitude has caused him to not issue a fatwa in accordance with the content of the mentioned narration, even though he considered Zorare's narration to be correct and paid attention to the practice of jurists, and as a result, the contents of Zorare's narration were rejected. The consequent effect on these symptoms is that there is a huge difference between the opinion of Imam Khomeini (peace be upon him) and other jurists on the issue of the conflict of evidence and confession in intentional murder. The jurisprudence of Imam Khomeini (peace be upon him) in this issue has an influence on the principle of sanctity of the Muslim life in his political thought.The consequent effect on these symptoms is that there is a huge difference between the opinion of Imam Khomeini (peace be upon him) and other jurists on the issue of the conflict of evidence and confession in intentional murder. The jurisprudence of Imam Khomeini (peace be upon him) in this issue has an influence on the principle of sanctity of the Muslim life in his political thought.Key words:Conflict between confession and evidence, intentional murder, Zorare's narration, deviation, Imam Khomeini (RA), inadmissibility of revenge, caution, sanctity of Muslim life.