آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۹۰

چکیده

هدف ادبیات تطبیقی همواره آن بوده است تا با نگاهی فراگیر به آثار هنری فرهنگ های گوناگون، راهی برای درک ژرف تر همگونی های آثار ادبی بیابد. آنچه در این مقاله ارائه می شود، تلاشی در اثبات این باور است که گنجینه ی فرهنگ و ادب شرقی- ایرانی نقش بسزایی در الهام بخشی و آفرینش شاهکارهای متعدد در ادبیات جهان داشته است و گابریل گارسیا مارکز از کسانی است که تحت تأثیر این میراث غنی، به خلق یکی از آثار منحصربه فرد خود دست یافته است. مقاله ی حاضر به شیوه ی توصیفی- تحلیلی پس از ارائه تعاریف و ویژگی هایی از رئالیسم جادوئی، به بررسی رد پای اندیشه های عرفانی مشرق زمین به خصوص عرفان ایرانی- اسلامی در رمان صد سال تنهایی گابریل گارسیا مارکز می پردازد و با گزینش لایه های صوفیانه و فرا واقعی این رمان و سنجش آن با موارد مشابه صوفیانه های شرقی – ایرانی، تاثیر پذیری مارکز از مشترکات درون نگری و هستی شناسانه بعضی از آثار عرفانی بزرگان ایرانی- اسلامی را نشان داده و به بیان باورهای درون پژوهانه ی این نویسنده در رمان مذکور می پردازد. دستاورد علمی این پژوهش نشان می دهد که مارکز در رمان صد سال تنهایی، تحت تاثیردرون مایه های عرفان شرقی – ایرانی بوده است. ومهمترین نقطه ی پیوند مشترک رمان مذکور با عرفان شرقی- ایرانی، شکستن مرز میان واقعیت و فرا واقعیت و اتحاد این دو، رفتارهای شگفت و خارق العاده شخصیت های حاضر در داستان و شناخت حقیقت از راه تخیل است.

A Comparative Study of the Themes of Oriental-Iranian Mysticism in Gabriel Garcia Marquez's One Hundred Years of Solitude

The purpose of comparative literature studies has arguably been to pave the way for a deeper understanding of the homogeneity of all literary works by taking a comprehensive look at artworks in different cultures. What is presented in this article is an attempt to prove that the treasure of Eastern-Iranian culture and literature has played a fundamental role in inspiring and creating many masterpieces in world literature. Gabriel García Márquez is one of those authors who created a unique example of his works under the influence of this rich heritage. The present paper first provides the definitions and features of magic realism. Then following a descriptive analytical method, it investigates the traces of the Eastern-world and in particular Iranian-Islamic mysticism in Gabriel García Márquez’s One Hundred Years of Solitude (1967). Finally, by comparing the Sufi and surreal layers of the novel with their counterparts in Eastern-Iranian Sufi works, this paper reveals how Márquez was influenced by the introspection and ontology of great Iranian-Islamic writers’ mystical works. The scientific result of this research shows that Márquez was influenced by the elements of Eastern-Iranian mysticism in One Hundred Years of Solitude. The most significant and common links between this novel and Eastern-Iranian mysticism are the disappearance of the borderline between reality and surreality and the union of the two, the characters’ wonderful and extraordinary behavior in the story, and the achievement of truth through imagination.

تبلیغات