بررسی رویکردهای موجود نسبت به رابطه فقه و تمدن در جامعه معاصر(مطالعه موردی رویکرد فقه به نقاشی و موسیقی) (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
درباره رابطه فقه و تمدن دیدگاه های مختلفی مطرح شده است؛ گروهی بین فقه و تمدن هیچ گونه سازگاری و رابطه ای قائل نیستند؛ فقه را متکفل سعادت اخروی و تمدن را عهده دار معیشت و سعادت دنیوی می دانند. پژوهش حاضر به روش توصیفی و تحلیلی و با تکیه بر داده های منابع کتابخانه ای انجام شده است. در مقابل اندیشمندان بسیاری معتقد به سازگاری فقه و تمدن هستند که البته با دو رویکرد مختلف؛ رویکردی معتقد به سازگاری منفعلانه فقه با تمدن هست؛ به صورتی که فقه همراه با تحولات اجتماعی اقتصادی و سیاسی، متحول می شود، ولی نه تحولی که زاییده گفتمان درونی فقه باشد، بلکه هرآنچه گفتمان مقابل تولید می کند فقه در مقابل آن سر تسلیم فرود می آورد و رویکردی دیگر معتقد به سازگاری فعال فقه با تمدن سازی هست؛ یعنی رابطه، رابطه ای طرفینی است، نه یک طرفه؛ همان گونه که تمدن می تواند متأثر از فقه باشد، فقه نیز از تمدن متأثر است و همگام با تمدن، پیشرفت می کند. در این دیدگاه فقه می تواند نظامات مختلف موردنیاز جامعه اسلامی را برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی ایجاد کند. در این پژوهش با تحلیل و نقد و ارزیابی رویکردهای مختلف، رویکرد مختار یعنی سازگاری فعال فقه و تمدن اثبات و روش های برون فقهی و درون فقهی برای رسیدن به فقه تمدن ساز مطرح می شود. در این میان، بررسی مواضع فقه نسبت به هنر موسیقی و نقاشی قابل تأمل است.اهداف پژوهش:تحلیل و ارزیابی رویکردهای مربوط به نسبت رابطه فقه و تمدن.بررسی رویکرد فقه نسبت به موسیقی و نقاشی.سؤالات پژوهش:رویکردهای مختلف موجود و مربوط به نسبت رابطه فقه و تمدن کدامند؟فقه چه رویکرد نسبت به هنر موسیقی و نقاشی دارد؟Examining existing approaches to the relationship between jurisprudence and civilization in contemporary society (case study of jurisprudence approach to painting and music)
Various views have been proposed about the relationship between jurisprudence and civilization. Jurisprudence is considered responsible for the happiness of the hereafter, and civilization is considered responsible for livelihood and worldly happiness. On the other hand, many thinkers believe in the compatibility of jurisprudence and civilization with two different approaches; There is an approach that believes in the passive compatibility of jurisprudence with civilization; In the way that jurisprudence changes along with social, economic and political changes, but not a change that is born from the internal discourse of jurisprudence, but whatever the opposite discourse produces, jurisprudence surrenders to it, and another approach believes in the active compatibility of jurisprudence with civilization. ; That is, the relationship is a one-sided relationship, not one-sided; Just as civilization can be affected by jurisprudence, jurisprudence is also affected by civilization and progresses along with civilization. In this view, jurisprudence can create various systems needed by the Islamic society to reach the new Islamic civilization. In this research, by analyzing and criticizing and evaluating different approaches, the Mukhtar approach, which means the active adaptation of jurisprudence and civilization, and extra-jurisprudential and intra-jurisprudential methods to reach a civilization-building jurisprudence, are proposed.