چکیده

هنر و ادبیات ایران در دوره صفوی، یکی از درخشان ترین دوره های فرهنگی ایران، تحت تأثیر مضامین عاشقانه و نمادین قرار داشت. داستان خسرو و شیرین اثر نظامی گنجوی، به عنوان یکی از مهم ترین روایت های عاشقانه مورد توجه هنرمندان قرار گرفته است. با این حال، ارتباط عمیق بین هنر بصری و ادبیات در این دوره به طور کامل بررسی نشده است. نگاره های آبتنی شیرین و پارچه های عصر صفوی نمونه هایی از این هم نشینی هستند که به فهم بهتر بازتاب داستان های عاشقانه در هنر بصری و تأثیر آن بر زندگی اجتماعی و فرهنگی مردم کمک می کنند. این مطالعه به بررسی دو نگاره آب تنی شیرین و یکپارچه با نقش مشابه می پردازد و لحظات کلیدی داستان خسرو و شیرین را به تصویر می کشد. پژوهش به دنبال پاسخ به این سؤالات است:1. با مبنا قرار دادن داستان خسرو و شیرین نظامی گنجوی، میزان تبعیت از داستان در تصاویر مورد بحث در نگارگری و پارچه بافی به چه میزان است؟ ۲. با استناد به پارچه ای که تصویر داستان خسرو و شیرین را به نمایش می گذارد، چه نشانه هایی از آشنایی طراح این اثر با هنر نگارگری قابل مشاهده است؟ و چگونه این آثار می توانند به عنوان ابزارهایی برای انتقال مفاهیم فرهنگی و اجتماعی در آن دوره عمل کنند؟یافته ها نشان می دهند که روایت آبتنی شیرین بر روی نگاره ها و پارچه های عصر صفوی مضامین عاشقانه و نمادین داستان را به خوبی بازتاب می دهد. ایجاد کتابخانه ها و کارگاه های سلطنتی موجب گردهمایی هنرمندان برجسته شد و زمینه ساز خلق آثار ارزنده ای گردید.

Reflection of the story of Khosrow and Shirin by Nezami Ganjavi in ​​the arts of painting and weaving

The art and literature of Iran during the Safavid period, one of the brightest cultural epochs in Iranian history, were significantly influenced by romantic and symbolic themes. The story of Khosrow and Shirin by Nezami Ganjavi has been a focal point for artists as one of the most important romantic narratives. However, the deep connection between visual arts and literature in this period has not been thoroughly examined. The illustrations of Shirin bathing and textiles from the Safavid era are examples of this coexistence that aid in a better understanding of how romantic stories are reflected in visual art and their impact on the social and cultural life of the people. This study examines two illustrations of Shirin bathing and a textile with a similar motif, depicting key moments of the Khosrow and Shirin story. The research aims to answer the following questions: 1-  To what extent does the visual representation in the discussed miniature paintings and textiles adhere to the story of Khosrow and Shirin by Nezami Ganjavi?  2- Based on the textile displaying the story of Khosrow and Shirin, what signs indicate the designer’s familiarity with the art of miniature painting? How can these works serve as tools for conveying cultural and social concepts of that era?The findings indicate that the narrative of Shirin bathing in the illustrations and textiles from the Safavid era effectively reflects the romantic and symbolic themes of the story. The establishment of libraries and royal workshops facilitated the gathering of prominent artists and paved the way for the creation of valuable works.

تبلیغات