آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۱۴۰

چکیده

بیان مسئله: شناخت اصالت در معماری از موضوعات مهم و چالش برانگیز است، امروزه این موضوع بیشتر در حوزه مرمت و میراث فرهنگی بررسی و اظهارنظر در مورد اصالت یک بنای میراثی به کرات در گفتمان معماری مطرح شده است، اما به دلیل نظرات مختلف، گستردگی حیطه موضوع و عدم وجود معیار هایی دقیق برای پاسخگویی به مسائل مطرح شده در مورد اصالت آثار معماری، این موضوع در عین اهمیت مورد غفلت صاحب نظران واقع شده است، به طوری که در اکثر پژوهش های مرتبط با این موضوع تأثیرپذیری آنها از یکدیگر و تکرار کلیات به چشم می خورد. هدف پژوهش: از منظر این پژوهش یکی از مهم ترین حوزه هایی که می تواند در فهم چیستی اصالت و درک آن به پژوهشگران کمک کند، فلسفه است. مفهوم ادراک در معماری یکی از مهم ترین مسائل این حوزه است و شناخت دقیق آن نقش تأثیرگذاری در بازخوانی فرایند اصالت آثار معماری دارد. این پژوهش در تلاش برای پاسخ به این سؤال است که مفهوم اصالت در معماری براساس مراتب ادراک در نظریه ملاصدرا واجد چه وجوهی است؟روش پژوهش: در این پژوهش با مبنا قراردادن دیدگاه حکمت متعالیه ملاصدرا به عنوان شالوده نظری با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی به تعریف مراتب ادراک انسان و شناسایی فرایند تحقق پذیری مراتب اصالت پرداخته و از روش استدلال منطقی تناظر میان مفاهیم اصالت و ادراک در معماری بیان می شود. نتیجه گیری: بنابراین متناظر با سه مرتبه ادراکات حسی، خیالی و عقلی از نظر ملاصدرا، سه مرتبه اصالت در مرتبه صورت، مفهوم و معنا تعریف می شود.

An Analysis of the Concept of Authenticity in Architecture Based on the Levels of Perception from Mulla Sadra’s Perspective

Problem statement: Understanding authenticity in architecture is a significant and challenging topic. Nowadays, this subject has been primarily explored in the fields of restoration and cultural heritage. Discussions regarding the authenticity of a heritage building frequently arise in architectural discourse. However, due to divergent opinions, the vast scope of the subject, and the lack of precise criteria to address the issues related to the authenticity of architectural works, this important topic has often been overlooked by experts. Consequently, many related studies reflect mutual influence and repetition of general ideas.Research objective: From the perspective of this study, one of the most important areas that can assist researchers in understanding the nature of authenticity is philosophy. The concept of perception in architecture is one of the key issues in this field, and a precise understanding of it plays a significant role in re-evaluating the process of authenticity in architectural works. Research question of this article is What dimensions does the concept of authenticity in architecture possess based on the levels of perception in Mulla Sadra’s theory?Research method: This study adopts Mulla Sadra’s Transcendent Theosophy as its theoretical foundation, employing a descriptive-analytical method to define the levels of human perception and to identify the process of actualizing the degrees of authenticity. Logical reasoning was used to illustrate the relationship between the concepts of authenticity and perception in architecture.Conclusion: Accordingly, corresponding to the three degrees of sensory, imaginative, and intellectual perceptions according to Mulla Sadra, three degrees of authenticity are defined in terms of form, concept, and meaning.

تبلیغات