آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۶۸

چکیده

هدف: هدف این پژوهش ارزیابی درونی گروه آموزشی علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان و راهکارهای ارتقای کیفیت آموزش آن در سال تحصیلی 02- 1401 بود. روش پژوهش: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از لحاظ نوع داده مورد جستجو کمی است که با روش پیمایشی از نوع مقطعی انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه اعضای هیأت علمی، دانشجومعلمان و فارغ التحصیلان گروه آموزشی علوم تربیتی بود. روش نمونه گیری در بخش اعضای هیأت علمی از نوع سرشماری کامل بود. در بخش دانشجویان با استفاده از نمونه گیری طبقه ای و بر اساس جدول تعیین حجم نمونه کرجسی و مورگان با آلفای (05/.)، 145 دانشجو به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. جهت گردآوری داده ها از پرسشنامه و چک لیست استاندارد استفاده شد. داده های گردآوری شده با کمک روش های آمار توصیفی تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها: از مجموع شش عامل مورد بررسی، عامل راهبردهای یاددهی- یادگیری در سطح مطلوب، سه عامل اهداف و تشکیلات، دانشجومعلمان و رشته های تحصیلی در وضعیت نسبتاً مطلوب و دو عامل اعضاء هیأت علمی و امکانات و تجهیزات در سطح نامطلوب ارزیابی شد. در مجموع گروه علوم تربیتی در وضعیت نسبتاً مطلوب قرار داشت. نتیجه گیری: بالاترین امتیاز ارزیابی درونی به عامل راهبردهای یاددهی- یادگیری و پایین امتیاز به عامل امکانات و تجهیزات آموزشی تعلق گرفت.

Internal Evaluation of the Educational Sciences Department of Farhangian University and Ways to Improve the Quality of Education

Objective: The purpose of this research was the internal evaluation of the department of educational sciences of Farhangian University and ways to improve the quality of its education in the academic year of 1401-02. Methods: This research is applied in terms of purpose and quantitative in terms of the type of data sought, which was conducted with a cross-sectional survey method. The statistical population of the research included all faculty members, student teachers, and graduates of the Department of Educational Sciences. The sampling method in the faculty members section was a complete census, but in the Students section, using stratified sampling and based on the sample size determination table of Karjesi and Morgan with alpha (.05), 145 students were selected as the research sample. A standard questionnaire and checklist were used to collect data. The collected data were carried out using descriptive statistics methods. Results: From the total of six investigated factors, the factor of teaching-learning strategies was evaluated at a favorable level, three factors of goals and organizations, student teachers and fields of study were relatively favorable, and two factors of faculty members and facilities and equipment were evaluated at an unfavorable level. In general, the educational science group was in a relatively favorable situation. Conclusion: The highest internal evaluation score was given to the factor of teaching-learning strategies and the lowest score was given to the factor of educational facilities and equipment.

تبلیغات