آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۵۴

چکیده

هدف: پژوهش حاضر با هدف معرفی مؤلفه ها و شاخصهای بومی هویت اجتماعی در مقاصد گردشگری و زیارتی در چارجوب گفتمان ایجابی امنیت اجتماعی و نظریه امنیت اجتماعی شده (افتحاری، 1392)، به بررسی وضعیت این مؤلفه ها در مقصد گردشگری -زیارتی شهر مشهد پرداخته است. روش: تحقیق حاضر کاربردی بوده و دارای رویکردی توصیفی-تحلیلی است. برای گردآوری داده ها از تکنیک اسنادی-کتابخانه ای استفاده شده است. و برای تحلیل داده ها از نظرسنجی خبرگان با استفاده از پرسشنامه خبرگی و از تکنیکهای آماری با استفاده از پرسشنامه بر اساس طیف پنج تایی لیکرت در نمونه مورد مطالعه شهر مشهد بهره برده شده است. یافته ها: وضعیت دو مؤلفه روابط درون گروهی(جمع گرایی و تعهد)، روابط بین گروهی (آگاهی، گفتگو و احترام) از ابعاد هویت اجتماعی در مقصد گردشگری=زیارتی شهر مشهد نامطلوب ارزیابی شد. نتیجه گیری: شایسته است با شناسایی تهدیدات و همچنین ظرفیتهای موجود هویت اجتماعی در شهر مشهد، سهم هر یک از این عوامل در توسعه پایدار گردشگری و زیارت مشهد را احصا کرد تا بتوان به سطح استاندارد و بهینه در این زمینه دست پیدا کرد.

An analysis of social identity in tourism-pilgrimage destinations

Aim: The current research aims to introduce the local components and indicators of social identity in tourism and pilgrimage destinations in positive discourse of social security and social security theory (Eftekhari, 2012), and investigates the status of these components in the tourism = pilgrimage destination of Mashhad. Method: The current research is practical and has a descriptive-analytical approach. Document-library technique was used to collect data. And to analyze the data, a survey of experts using an expert questionnaire and statistical techniques using a questionnaire based on a five-point Likert scale were used in the sample of Mashhad city. Findings: The status of two components of intragroup relations (collectivism and commitment) and intergroup relations (awareness, dialogue and respect) from the dimensions of social identity in the pilgrimage destination of Mashhad city were evaluated as unfavorable. Conclusion: It is appropriate to identify the threats as well as the existing capacities of social identity in the city of Mashhad, and calculate the contribution of each of these factors in the sustainable development of tourism and pilgrimage in Mashhad so that a standard and optimal level can be achieved in this field.

تبلیغات