آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۷۵

چکیده

ظهور شبکه های اجتماعی  فراگیرودرآمدزا نظیر اینستاگرام در عصر حاضر که  قابلیت به نمایش وبه اشتراک گذاشتن وقایع زندگی روزانه را برای  کاربران خود فراهم ساخته است ؛ سبب شده که امروزه با پدیده بدیع و نوین "کودکان کار مجازی" یا " کودکان کار اینستاگرامی" مواجه شویم کودکانی که در واقع به مثابه کارگران مجازی تحت فرمان کارفرماهای خود، از جمله والدین و یا بستگان درجه یک خود در این شبکه های اجتماعی مجازی  فعالیت می کنند. لذا تحلیل  جامعه شناختی زمینه های اجتماعی شکل گیری و پیدایش این پدیده درجامعه هدف اصلی این تحقیق بوده است. روش تحقیق این پژوهش کیفی و از نوع داده بنیاد بوده و افراد مورد مطالعه از طریق نمونه گیری هدفمند و گلوله برفی انتخاب شدند. مشارکت کنندگان درحقیقت والدین کودکانی هستند که بعنوان کارفرماهای آنها، فعالیت های کاری-تبلیغی شان را درشبکه مجازی اینستاگرام مدیریت می کنند.از این رو تعداد 20 والد از طریق مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته به سوالات محقق پاسخ دادند. نوع فعالیت و کارهای انجام شده توسط کودکان در شبکه اجتماعی اینستاگرام در سه دسته طبقه بندی می شوند. الف:کارهای تبلیغاتی، ب:کارهای نمایشی و ج: کارهای خدماتی. داده های حاصل ازاین پژوهش پس ازمراحل سه گانه کدگذاری شامل  باز، محوری و انتخابی در مجموع 255مفهوم، 22مقوله فرعی و4مقوله اصلی استخراج شد. مقوله ها عبارتند از:"زیست-تجارت مجازی، کودک نمایشی مجازی، هویت سیال ومطلوبیت نهایی والدمحور"و در نهایت با تلفیق مدل های بدست آمده مقوله هسته”کودک برده مجازی“معرفی گردید. یک نوع بردگی مدرن و استثمار مجازی که  این بارنه در خیابان ها توسط  کودکان کارخیابانی برای تامین حداقلی معیشت و زنده ماندن، بلکه در فضای مجازی با هدف کسب درآمدهای میلیونی، سلبریتی شدن و به نمایش گذاشتن تمام جوانب زندگی خود توسط والد-کارفرماهای کودکان کارمجازی قابل مشاهده است.

Child - virtual slave; a study on the emerging phenomenon of children of virtual work

The emergence of inclusive and income-generating social networks such as Instagram in today's era, which has provided the ability to display and share daily life events for its users; This has caused us to face the novel and new phenomenon of "virtual working children" or "Instagram working children", children who actually work as virtual workers under the command of their employers, including their parents or first-degree relatives, in these virtual social networks. Therefore, the sociological analysis of the social contexts of the formation and emergence of this phenomenon in society has been the main goal of this research. The research method is qualitative and based on foundation data, and the subjects were selected through purposive and snowball sampling. The participants are actually the parents of children who, as their employers, manage their work-advertising activities in the Instagram virtual network. Therefore, 20 parents answered the researcher's questions through semi-structured in-depth interviews. The type of activities and tasks done by children on the Instagram social network are classified into three categories: A- Advertising works, B- Demonstration works and C- Service works. The data from this research was extracted after the three stages of coding, including open, central and selective, a total of 255 concepts, 22 sub-categories and 4 main categories. The categories are: "virtual bio-business, virtual child, fluid identity and the ultimate desirability of parent-centered" and finally by combining the obtained models. The core category of "virtual slave child" was introduced. A type of modern slavery and virtual exploitation that is carried out in the streets by street children to provide a minimum livelihood and survive, but in cyber space with the aim of earning millions, becoming a celebrity and displaying all aspects of their lives by the parents-employers of virtual children. It is visible.

تبلیغات