اعتبار در پژوهش های پدیدارشناختی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
دغدغه ی این مقاله مسائل مربوط به «اعتبار» در پژوهش پدیدارشناختی است. پدیدارشناسی کوششی برای غنابخشیدن به جهانِ تجربه است و در طول سالیان از تأکید صرف بر «توصیف محض» به تمرکز بر تفسیرِ تجربه گذر کرده است. پدیدارشناسی توصیفی تضمین می کند که شناخت به دست آمده می تواند پدیده را به همان شکلی منعکس کند که مشارکت کنندگان اولین بار تجربه اش کرده اند. در مقابل، هدف پدیدارشناسیِ تفسیری مشخص کردن آن دسته ازمعنا های پدیده است که مشارکت کنندگان در ذهن دارند. پدیدارشناسان توصیفی مسئله ی اعتبار را به شکل های متفاوتی نگریسته اند: (۱) اینکه توصیف اساسیِ پدیده بتواند ذات شهودشده را به درستی ثبت کند؛ (۲) برای بررسی تحلیل های پدیدارشناختی بتوان از وارسی خبرگان بهره برد؛ (۳) بازگشت به مشارکت کنندگان. از سوی دیگر، در پدیدارشناسی تفسیری مسئله این است که آیا تفسیرهای پدیدارشناختی ِ مرتبط با ساختارهای معناییِ زیربناییِ توصیف ها معتبرند و مضمون ها و بینش های برآمده از توصیف ها مناسب و بدیع هستند؟Validity in phenomenological research
Validity issues in phenomenological research are what this article investigates. Phenomenology is an attempt to enrich the world as it is experienced, and for its method -a mere emphasis on pure "description"- an alternative has been found, "to interpret" the experience. Descriptive phenomenology ensures that descriptions reflect the phenomenon as it was first experienced by the participants. Interpretive phenomenology, however, wants to determine the meanings of the phenomenon just as they appear in the participant's mind. In descriptive phenomenology, validity issues have been investigated in different ways: (1) a fundamental description of the phenomenon must be able to correctly capture the essence that has been intuited; (2) experts can be used to judge phenomenological analysis; (3) return to participants. In interpretative phenomenology, what is important is whether the phenomenological interpretations of meaning structures are valid, and the themes and the insights inferenced from the descriptions are appropriate and novel?