آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۴۷

چکیده

زمینه و هدف: در این مطالعه، تأثیر رفتارهای مصرف رسانه ای، ارتباطات اجتماعی، کنش متقابل، اعتماد، قصد مندی مشترک و استفاده الزام آور از شبکه های اجتماعی در زمان نارضایتی های اجتماعی بررسی شده است. هدف این پژوهش بررسی رفتار مصرف رسانه ای کاربران شبکه اجتماعی در زمان شکل گیری نارضایتی های اجتماعی است. روش: روش تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر نوع، توصیفی و پیمایشی است که به روش کمی داده های لازم جمع آوری گردید. همچنین، جامعه آماری پژوهش حاضر؛ کاربران جوان و فعال شبکه اجتماعی اینستاگرام در رده سنی 18-28 ساله بوده، که در یک نمونه آماری 286 نفری با استفاده از ابزار پرسشنامه استاندارد که به روش آلفای کرونباخ پایایی و به روش تحلیل عامل اکتشافی روایی آن نیز تایید شد، استفاده گردید. بدین گونه که با روش نمونه گیری هدفمند این تعداد کاربر فعال در صفحات علمی و اجتماعی شبکه اجتماعی اینستاگرام در سطح کشور انتخاب و سپس تجزیه و تحلیل داده ها بصورت توصیفی و استنباطی و با استفاده از معادلات ساختاری حداقل مربعات جزئی در نرم افزار pls-smart مدل سازی و انجام گرفت. یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد که مقولاتی نظیر؛ ارتباطات اجتماعی، کنش متقابل، اعتماد و قصد مندی مشترک در کاربران شبکه های اجتماعی در زمان نارضایتی های اجتماعی بر رفتارهای مصرف رسانه ای کاربران مرتبط و تاثیر گذار هستند. همچنین، استفاده از شبکه های اجتماعی در زمان شکل گیری نارضایتی های اجتماعی با عادات و رفتارهای مصرف رسانه ای کاربران نیز رابطه مثبت و مستقیم دارد، به گونه ای که در زمان بروز نارضایتی های اجتماعی، میزان مصرف و استفاده از شبکه های اجتماعی نیز بیشتر می شود. نتیجه گیری: نتایج پژوهش نشان داد که؛ استفاده الزام آور از شبکه های اجتماعی در زمان نارضایتی های اجتماعی نقش مهمی در تقویت عادات و رفتارهای مصرف رسانه ای کاربران دارد. بنابراین می توان گفت که، آن چیزی که بیشترین تاثیر را بر تقویت عادات مصرف رسانه کاربران شبکه های اجتماعی در هنگام شکل گیری نارضایتی های اجتماعی دارد، قیود و الزامات خود ساخته ای است که میل به مصرف رسانه ای را تقویت می نماید همچنین ارتباطات اجتماعی نیز به عنوان یک عامل تاثیر گذار بر رفتارهای مصرف رسانه ای و کنش های عادتی استفاده از رسانه ها تلقی گردید، چرا که،  ارتباطات و کنش متقا بل، باعث تقویت رفتارهای مصرف رسانه ای در بین کاربران گردید. 

Examining the Media Consumption Behaviors of Social Network Users in Virtual Space During the Formation of Social Dissatisfaction

Background and objectives: In this study, the effect of media consumption behaviors, social communication, interaction, trust, common intention and mandatory use of social networks during social dissatisfactions has been investigated. The purpose of this research is to investigate the media consumption behavior of social network users during the formation of social dissatisfaction. Method: In terms of its objectives this study is of an applied research type and in terms of type it is descriptive and survey, in which the required data was collected by quantitative method. Also, the statistical population of the present study included young and active users of the Instagram social network in the age group of 18-28 years old, which was used in a statistical sample of 286 individuals using a standard questionnaire tool, the reliability of which was confirmed by Cronbach's alpha and validity by exploratory factor analysis method. In this way, the number of active users on the scientific and social pages of the Instagram social network in the country was selected with the purposeful sampling method and then the data was analyzed descriptively and inferentially; modeling was carried out using structural equations of partial least squares in PLS-smart software. Findings: The findings of the research showed that categories such as social communication, interaction, trust and shared intention among social network users during social dissatisfaction are relevant and influential on users' media consumption behaviors. Also, the use of social networks during the formation of social dissatisfaction has a positive and direct relationship with the media consumption habits and behaviors of users, so that when social dissatisfaction occurs, the amount of consumption and use of social networks also increases. Results: The results of the research showed that mandatory use of social networks during social dissatisfaction plays an important role in strengthening the media consumption habits and behaviors of users. Therefore, it can be said that the thing that has the greatest effect on strengthening the media consumption habits of social network users during the formation of social dissatisfaction is self-made restrictions and requirements that strengthen the desire to consume media, as well as social connections. It was also considered as an influencing factor on media consumption behaviors and habitual actions of using media, because communication and mutual action strengthened media consumption behaviors among users.

تبلیغات