آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۴۷

چکیده

زمینه و هدف: روایت پژوهی پلیس زنان، حلقه مفقوده ای است که به شدت در مطالعات پلیسی و فرماندهی انتظامی کشور ایران احساس می شود. بنابراین هدف پژوهش حاضر روایت پژوهی یک پلیس زن مؤفق در نظام جمهوری اسلامی ایران است. روش: روش پژوهش از نوع پارادایم تفسیرگرایانه، رویکرد کیفی و روش روایت پژوهی بود. میدان پژوهش، استادان مجتمع آموزش عالی زنان پلیس (کوثر) دانشگاه پلیس و تربیت افسری امام حسن مجتبی (ع) بود که مشارکت کننده براساس نمونه گیری هدفمند از نوع ملاک محور انتخاب شد. برای جمع آوری داده ها از مصاحبه نیمه ساختاریافته به شکل فردی استفاده شد و با رسیدن به اصل اشباع نظری داده ها به پایان رسید. برای تحلیل داده های پژوهش از نرم افزار اطلس تی آی استفاده شد. جهت بررسی شیوه اعتباربخشی به یافته ها که معادل روایی و پایایی در پژوهش های کمّی است، در پژوهش حاضر از سه معیار بازنگری ناظران و استفاده از نظرهای تکمیلی همکاران و مصاحبه ی مداوم و ارتباط مستمر با مشارکت کننده در طول زمان حاصل شد. یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد که جلسات دروس مهارتی، از عقب دستبند زدن، سیر صعودی مهارت ها در دانشگاه، تأمین نظم و امنیت مردم، خشت اول، مهارت انتظامی، مهارت صف جمع کمک به افزایش نظم و انضباط گروهی، کار فرهنگی صیانتی در صف جمع، توسّل به ائمه در صف جمع، مهارت بازرسی بدنی، خودرو، اماکن و دستگیری و بازداشت و بدرقه متهم، نحوه بدرقه افراد مجنون و کودکان و سرعت، احتیاط و غافل گیری در دستگیری متهم از تجربه های خدمتی احصا شده پلیس زن مؤفق بود. نتیجه گیری:  با توجه به مأموریت های گسترده پلیسی، فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران باید به اهمیت مرجعیت علمی در دانشگاه ها، پژوهشگران باید در پژوهش های علوم تربیتی و علوم انتظامی به سمت روایت های مأموران پلیس حرکت کنیم.

A Narrative Study of a Successful Female Police Officer in the System of the Islamic Republic of Iran Regarding the General Skills Curriculum Implemented in Imam Hassan Mojtaba University

Background and objectives: Narrative research of women police is a missing link that is strongly felt in police studies and police command in Iran. Therefore, the purpose of the current research is to study the narrative of a successful female police officer in the Islamic Republic of Iran. Method: The research method was an interpretive paradigm, a qualitative approach, and a narrative research method. The field of research was the professors of Police Women's Higher Education Complex (Kowsar) of Imam Hassan Mojtabi University of Police and Officer Training and the participants were selected based on a purposeful criterion-based sampling. A semi-structured interview was used to collect data, and it ended when the principle of theoretical data saturation was reached. Atlas TI software was used to analyze the research data. In order to investigate the method of validating the findings, which is equivalent to validity and reliability in quantitative research, in the present study, three criteria were obtained: review by observers, use of additional comments from colleagues, and continuous interview and continuous communication with the participant over time. Findings: The findings of the research showed that the sessions of skill courses, handcuffing from behind, the upward course of skills in the university, ensuring order and security of the people, the first clay, policing skills, crowding skills, helping to increase group discipline, protective cultural work in crowding, resorting to the commanders in the line, the skill of body, car, and places search and arresting and escorting the accused, the way to escort insane people and children and the speed, caution and surprise in arresting the accused were among the service experiences of successful female police officers. Results: Considering the extensive police missions, the police command of the Islamic Republic of Iran should consider the importance of scientific authority in universities. Researchers should move towards the narratives of police officers in the studies on educational sciences and policing sciences.

تبلیغات