پیام نسل زِد به مدیران: انتظارات ما از محیط کار (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
زمینه و هدف: حضور نسل زِد در بازار کار، نوعی تغییر پارادایم در مدیریت و رهبری سازمانی را به ایجاد خواهد کرد؛ از این رو، شناخت انتظارات این نسل برای مدیریت اثربخش اعضای این نسل ضروری است. در این راستا، پژوهش حاضر با هدف بازشناسی و یکپارچه سازی انتظارات نسل زِد از محیط کار اجرا شده است.روش: پژوهش حاضر بر بنیان پارادایم تفسیری استوار است و از روش مرور نظام مند ادبیات، به عنوان راهبرد پژوهش استفاده کرده است. منابع اطلاعاتی پژوهش، مقاله هایی بودند که طی سال های ۲۰۰۰ تا ۲۰۲۴، در پایگاه های علمی معتبر بین المللی منتشر شدند. مقاله های گردآوری شده، بر اساس معیارهای پذیرش به فرایند مرور نظام مند وارد شدند و پس از ارزیابی کیفیت مقاله ها، مطابق با شاخص های کیو و اچ ایندکس نشریه ها، ۴۳ مقاله با استفاده از روش کدگذاری تحلیل شد.یافته ها: پس از تکمیل فرایند کدگذاری، ۱۳۷ مضمون پایه مرتبط با انتظارات شناسایی شده، در قالب ۲۷ مضمون سازمان دهنده و در نهایت ۹ مضمون فراگیر تلفیق و دسته بندی شدند که عبارت اند از: انتظارات مربوط به ماهیت و شرایط کاری (شغل جذاب و شرایط کاری منعطف و دورکار)، محیط کاری مورد انتظار (انتظارات از محیط کاری فیزیکی، روانی، اجتماعی و انسان مدارانه)، شرایط استخدامی مورد انتظار (ترجیح برند کارفرمایی و شفافیت در استخدام)، آموزش و توسعه مورد انتظار (انتظارات مربوط به محتوا و روش های آموزشی و توسعه حرفه ای)، مدیریت عملکرد مورد انتظار (آگاهی از اهداف و برنامه ها، دریافت بازخور مؤثر و منصفانه بودن مدیریت عملکرد)، ترجیحات انگیزشی (ترجیح انگیزه های درون فردی و اجتماعی)، جبران خدمات مورد انتظار (انتظارات از حقوق و دستمزد، مزایا و پاداش)، مدیریت و رهبری مورد انتظار (سبک ها و شایستگی ها، رفتارها و روابط مورد انتظار از رهبران) و انتظارات فرهنگی و اجتماعی (تعاملات فناوری محور، فرهنگ پویا و مشارکتی، توجه به زندگی و خانواده).نتیجه گیری: این پژوهش با بازشناسی، تلفیق و یکپارچه سازی انتظارات نسل زِد از محیط کار، دانش کمابیش جامع و ارزشمندی را ارائه داده که فراتر از مطالعات مجزا و موردی انجام شده در این زمینه است. توجه سازمان ها و مدیران به این انتظارات، می تواند زمینه ساز تعامل اثربخش با این نسل در محیط های کاری امروزی باشد.Generation Z's message to managers: Our expectations of the workplace
Background and purpose: The presence of generation Z in the labor market will cause a paradigm shift in the organization of activities in the organization. This generation will enter companies in the coming years, understanding how this generation enters the workforce is very important as they begin to graduate and enter the job market. In this regard, the aim of this research is to identify the expectations of Generation Z from the work environment.Method: The current research is based on the interpretation paradigm and has used the systematic literature review method as a research strategy. The information sources of the research are articles that have been published in international scientific databases from 2000 to 2024. The articles collected based on the acceptance criteria were entered into the systematic review process, and after evaluating the quality of the articles according to the Q and H indexes of the publications, 43 articles were analyzed using the coding method.Findings: After completing the coding process, we found 9 overarching themes, 27 organizing themes and 137 basic themes. In this research, Expectations related to the nature of the job and working conditions (attractive job and flexible and remote working conditions), expected work environment (expectations from the physical, psychological, social and humanistic work environment), expected employment conditions (preference for employer brand and transparency in employment), expected training and development (expectations related to the content and methods of training and professional development), expected performance management (awareness of goals and plans, receiving effective feedback and fairness of performance management), motivational preferences (prefering intrapersonal and social motivations), expected service compensation (expectations of salary, benefits and rewards), expected management and leadership (expected styles and competencies, behaviors and relationships of leaders) and cultural and social expectations (technology-based interactions, dynamic and cooperative culture, attention to life and family).Conclusion: The results of this research provide valuable insights to the managers of organizations regarding the expectations of generation Z from the work environment. Identifying and understanding these expectations can help managers to interact effectively with this generation.