بررسی ارتباط بین اعتبار تجاری و چسبندگی هزینه ها
آرشیو
چکیده
در این پژوهش، به بررسی ارتباط بین اعتبار تجاری و چسبندگی هزینه پرداخته می شود و این موضوع نیز بررسی می گردد که آیا این ارتباط ، با مسئله ی نمایندگی تعدیل می شود یا خیر. پژوهش حاضر با استفاده از داده های سالانه شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی دوره 1392-1401انجام پذیرفت. جهت آزمون فرضیه های پژوهش از رگرسیون خطی چند متغیره مبتنی بر داده های تابلویی بهره گرفته شده است.با استفاده از سه شاخص متفاوت و متداول اعتبار تجاری، نتایج نشان می دهد که شرکت هایی که از سطوح بالای اعتبار تجاری استفاده می کنند، چسبندگی هزینه ی پایین تر را نشان داده و این وضعیت در زیر نمونه های با مسئله ی نمایندگی (مسئله ی کارگزاری) بالا، غالب تر و متداول می باشد. این موضوع، دلالت بر این دارد که اعتبار تجاری موجب محدود شدن تمایلات توسعه طلبی مدیران در شرکت های با مسئله ی حاد نمایندگی، با ملزم کردن آن ها برای انتشار منابع استفاده نشده در زمان کاهش فروش، می شود.Investigating the relationship between trade credit and cost stickiness
The purpose of this paper is to examine the relationship between trade credit and cost stickiness, and to examine whether this relationship is adjusted to the issue of agency.This research has been carried out using annual data of companies accepted in Tehran Stock Exchange during the period of 2013-2022. For testing of research hypotheses, multivariate linear regression has been used based on panel data.The results show that companies that use high levels of trade credit show lower cost stickiness, and this situation is more prevalent and common under examples with high agency (brokerage) issues.The results suggest that trade credit limits the developmental tendencies of managers in companies with acute agency problems, by requiring them to release unused resources at a time of declining sales.