بررسی تاثیر حمایت سازمانی ادراک شده بر رابطه بین هوش هیجانی و قصد گردش مالی (مطالعه موردی: مدیران و کارمندان مالی کمیته امداد امام خمینی در استان بوشهر)
آرشیو
چکیده
این تحقیق با هدف بررسی تاثیر حمایت سازمانی ادراک شده بر رابطه بین هوش هیجانی و قصد گردش مالی (مطالعه موردی: مدیران و کارمندان مالی کمیته امداد امام خمینی در استان بوشهر) انجام شده است. این تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت، توصیفی-پیمایشی می باشد. داده های تحقیق از طریق سوالات پنج گزینه ای لیکرت موجود در پرسشنامه تحقیق جمع آوری شده است. در پژوهش حاضر به منظور تجزیه و تحلیل داده های حاصل از پرسشنامه، متناسب با نیاز آماری از نرمافزار آماری SPSS و نرم افزار PLS در قالب دو بخش آمار توصیفی و استنباطی استفاده گردیده است. جامعه آماری تحقیق کلیه مدیران و کارمندان مالی کمیته امداد امام خمینی در استان بوشهر است که تعداد آن ها 130 نفر می باشد. از آنجا که تمامی اعضای جامعه نمونه، کارکنان اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان تهران هستند، جامعه همگون (همگن) به شمار میرود و نمونه گیری به روش تمام شمار انجام خواهد شد. هوش هیجانی بر قصد گردش مالی و نقش تعدیل کننده حمایت سازمانی ادراک شده تاثیر مثبت و معناداری دارد. خود انگیزی هیجانی مدیران، خودآگاهی هیجانی مدیران، خودکنترلی هیجانی مدیران، همدلی هیجانی مدیران و مهارت اجتماعی هیجانی مدیران بر قصد گردش مالی تاثیر مثبت و معناداری دارد. خود انگیزی هیجانی مدیران، همدلی هیجانی مدیران و مهارت اجتماعی هیجانی مدیران بر قصد گردش مالی نقش تعدیل کننده حمایت سازمانی ادراک شده تاثیر مثبت و معناداری دارد. خودآگاهی هیجانی مدیران و خودکنترلی هیجانی مدیران بر قصد گردش مالی نقش تعدیل کننده حمایت سازمانی ادراک شده تاثیر معناداری ندارد.Investigating the effect of perceived organizational support on the relationship between emotional intelligence and turnover intention (Case study: Managers and financial employees of Imam Khomeini Relief Committee in Bushehr Province)
This research was conducted with the aim of investigating the effect of perceived organizational support on the relationship between emotional intelligence and turnover intention (case study: managers and financial employees of the Imam Khomeini Relief Committee in Bushehr province). This research is applied in terms of purpose and descriptive-survey in terms of nature. Research data has been collected through five-choice Likert questions in the research questionnaire. In this research, in order to analyze the data obtained from the questionnaire, according to the statistical needs, SPSS statistical software and PLS software have been used in the form of descriptive and inferential statistics. The statistical population of the research is all managers and financial employees of the Imam Khomeini Relief Committee in Bushehr province, their number is 130 people. Since all the members of the sample population are employees of the General Department of Economic Affairs and Finance of Tehran province, the population is considered homogeneous and the sampling will be done using the full number method. Emotional intelligence has a positive and significant effect on turnover intention and the moderating role of perceived organizational support. Managers' emotional self-motivation, managers' emotional self-awareness, managers' emotional self-control, managers' emotional empathy and managers' social-emotional skills have a positive and significant effect on turnover intention. Managers' emotional self-motivation, managers' emotional empathy, and managers' social-emotional skills have a positive and significant effect on turnover intention as a moderating role of perceived organizational support. Managers' emotional self-awareness and managers' emotional self-control do not have a significant effect on turnover intention as a moderating role of perceived organizational support.