ارائه مدل ارزیابی فرصت کارآفرینی در سازمان های مردم نهاد لرستان (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
زمینه و هدف: فرصت کارآفرینی به عنوان یک سرمایه گذاری بالقوه امکان پذیر و سودجویانه می توان دید که محصول یا خدمات جدید نوآورانه ای را به بازار ارائه می دهد. بنابراین ارزیابی مناسب فرصت های کارآفرینی می تواند به بالا رفتن احتمال موفقیت سازمان و کسب و کار منجر شود. بر همین اساس هدف این پژوهش ارایه ارایه الگوی ارزیابی فرصت کارآفرینی در سازمان های مردم نهاد لرستان به روش داده بنیاد است. روش شناسی: انجام پژوهش در قالب روش شناسی کیفی و با استفاده از نظریه زمینه ای (استراوس و کربین) است. در این مسیر، با استفاده از مصاحبه های عمیق و نمونه گیری هدفمند و نظری در میان 17 نفر از اساتید، کارآفرینان و خبرگان کارآفرینی، جمع آوری و تحلیل داده ها به شیوه کدگذاری باز و محوری و گزینشی انجام شده است. یافته ها و نتایج: نتایج به دست آمده بر اساس سه مرحله کدگذاری با بیش از 166 گزاره معنادار، 35 مقوله فرعی و 12 مقوله اصلی و یک مقوله هسته به دست آمد. 12 مقوله به دست آمده که با انتزاع بیشتر این مقولات در مرحله کدگذاری گزینشی، یک مقوله هسته به نام «ارزیابی فرصت کارآفرینی در سازمان های مردم نهاد لرستان به علت پذیرش فرصت های جدید در نظام نوآوری در بستر ارتباطات موثر و ویژگی رفتاری و اخلاقی منابع انسانی با مداخله همسویی ساختاری و اصلاح و بازنگری قوانین با استفاده از راهبردهای سه گانه تحلیل رقبا و بازار، تحقیق و توسعه و تامین مالی به پیامدهای تضمین سودمندی، افزایش توانایی های شناختی کارآفرینان و امکان شمول اجتماعی منجر می شود» ظاهر شد که می تواند تمامی مقولات دیگر را تحت پوشش قرار بدهد.Presenting a model for evaluating entrepreneurship opportunities in Lorestan non-governmental organizations
Background and objective: Entrepreneurial opportunity can be seen as a potentially feasible and profitable investment that offers a new innovative product or service to the market. Therefore, the proper evaluation of entrepreneurial opportunities can lead to an increase in the probability of business success. Therefore, the aim of this research is to provide a model for assessing entrepreneurial opportunities in Lorestan non-governmental organizations in order to provide a native model for better explaining the entrepreneurial opportunity assessment. Methodology: The research is conducted in the form of qualitative methodology and using contextual theory. In this way, using in-depth interviews and targeted and theoretical sampling among 17 professors, entrepreneurs and entrepreneurship experts, data collection and analysis has been done in an open, central and selective coding method. By conducting each interview and categorizing and coding the data step by step after 17 interviews, it became clear that the topics are being repeated and conducting a new interview does not help the analysis process. At this stage, the researcher reached theoretical saturation.Findings and results: The results were obtained based on three stages of coding with more than 166 meaningful propositions, 35 sub-categories, 12 main categories and one core category. 12 categories were obtained, and by further abstracting these categories in the selective coding stage, a core category named "Evaluation of entrepreneurial opportunity in non-governmental organizations of Lorestan due to the acceptance of new opportunities in the innovation system in the context of effective communication and the behavioral and ethical characteristics of human resources with The intervention of structural alignment and modification and revision of laws using the three strategies of competitor and market analysis, research and development and financing leads to the consequences of guaranteeing usefulness, increasing the cognitive abilities of entrepreneurs and the possibility of social inclusion cover. Considering that these results are new in the theoretical field, they can be used as an application for relevant planners and policy makers.