روش اعتبارسنجی احادیث شأن نزول در استدلال اندیشمندان امامیه به آیه ولایت (مقاله پژوهشی حوزه)
درجه علمی: علمی-پژوهشی (حوزوی)
آرشیو
چکیده
پژوهشگران پس از اطلاع از منابع معرفتی دانشی که مطالعه می نماید، برای سامان دهی به ساختار علمی ذهن خود یا مواجهه با نظریات و دیدگاه های مخالف، نیاز به روشی مطلوب دارد. علم روش شناسی می تواند دیدگاه روشنی از معیارها و موازین هر علم را برای مخاطبان روشن سازد. برای انتخاب روشی صحیح و ثمربخش، ابتدا باید تا حدودی روش های گوناگون را بررسی کرد تا به انواع آن احاطه پیدا کرد.این نوشتار با روش تحلیلی-نظری به روش شناسی علمای امامیه در اعتبارسنجی احادیث و نقد و اثبات شأن نزول آیه ولایت می پردازد. علمای امامیه در این مسیر علاوه بر اثبات صدور روایت، از روش های جدلی مانند تواترسازی بر مبنای دیدگاه های برخی از علمای بزرگ اهل سنت، برای اتمام حجت بر مخالفین استفاده نموده اند. نتیجه این بررسی ها نشان می دهد که علمای امامیه به طور حداکثری از ابزار حدیثی و علمی برای اثبات صدور روایت و نقد روایات معارض بهره برده اند.The method of validating the hadiths of the descent in the reasoning of Imamiyyah thinkers to the verse of Wilayat
After researchers are informed about the epistemological sources of the subject they are studying, they require an appropriate methodology to organize their intellectual structure or to engage with opposing viewpoints. The science of methodology can provide clarity on the criteria and standards of any field for its audience. To choose the correct and effective method, it is necessary to first examine various methodologies to gain a comprehensive understanding of them. This paper, using an analytical-theoretical approach, examines the methodology employed by Imami scholars in validating narrations and the critical analysis of the occasion of revelation (Shan-e-Nuzul) of the Verse of Wilayah. In this process, Imami scholars, in addition to proving the authenticity of the narrations, have utilized dialectical methods, such as making the narrations “mutawatir” (widely transmitted) based on the views of some prominent Sunni scholars, to refute opponents. The results of this analysis show that Imami scholars have extensively used both textual and scholarly tools to prove the authenticity of the narrations and critique opposing narrations.