آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۲۱

چکیده

خاورشناسان به بررسی إسانید احادیث اسلامی پرداخته اند. جیمز رابسون (James Robson) مستشرق اسکاتلندی، چگونگی شکل گیری إسناد در روایات اسلامی و همه گیری کاربرد آن بین محدثان قرون اولیه هجری را مورد پژوهش قرار داده است. وی تکامل إسناد را به صورت تدریجی می داند، او آغاز إسناددهی را در دهه 70 قرن اول هجری قلمداد می کند، ولی ضروری بودن داش تن ی ک زنجیره کامل سند را در اواخر قرن دوم هجری می داند و معتقد است که اسانید در قرن دوم هجری ساخته شده و با احادیث ساختگی، ترکیب و برای ترویج آنها به شخصیت ها و مراجع متقدم نسبت داده شده اند.در پژوهش حاضر، دیدگاه های پیش گفته رابسون با روش تحلیلی - انتقادی بررسی شده اند. از رهگذر این جستار، با استفاده از شواهد تاریخی و روایی ثابت شد که برخلاف دیدگاه رابسون، زمان شکل گیری اسانید احادیث در زمان پیامبر(ص) بوده است. رابسون در بررسی اسانید احادیث اسلامی بر منابع اهل سنت تأکید دارد و در این جهت از منابع شیعی استفاده نکرده است.

Pathology of Robson's views on the validation of the Asanid of Islamic hadiths

Orientalists have investigated the Isanid of Islamic hadiths. James Robson, a Scottish orientalist, has researched the formation of isnads in Islamic traditions and its widespread use among muhaddith scholars in the early Hijri centuries. He considers the evolution of isnads to be gradual, he considers the beginning of isnads in the 70s of the first century of the Hijri, but he considers the necessity of having a complete chain of documents at the end of the second century of the Hijri, and he believes that the isnads in the second century of the Hijri They have been made and combined with fake hadiths and attributed to advanced personalities and references to promote them.In the present research, Robson's aforementioned views have been investigated with analytical-critical method. Through this essay, using historical and narrative evidence, it was proved that, contrary to Robson's view, the time of formation of Asanid hadiths was during the time of the Prophet (PBUH). In his review of Islamic hadiths, Robson emphasizes Sunni sources and did not use Shia sources in this regard.

تبلیغات