واکاوی اقدامات دولتمردان ایرانی برای بازسازی بقیع و تسهیل زیارت در آن (مقاله پژوهشی حوزه)
درجه علمی: علمی-پژوهشی (حوزوی)
آرشیو
چکیده
8 شوال 1344ق مطابق با چهارشنبه 31 فروردین 1305 وهابیان به قبرستان بقیع حمله و بناهای ساخته شده بر قبور مطهر ائمه (ع) و صحابه و بزرگان اسلام را تخریب کردند. انتشار این خبر در ایران زمینه ساز اقداماتی از سوی دولتمردان ایرانی و علما در راستای محکومیت و بازسازی بقیع می شود. در دوره پهلوی، وزارت خارجه از یک سو و مجالس شورای ملی و سنا از سوی دیگر پیگیر بازسازی مشاهد مشرفه بقیع بوده اند که در نهایت با اقدامات وزارت خارجه ایران دولت سعودی موافقت می نماید سایبان و دیواری در مجاورت قبور ایجاد نماید. در دوره جمهوری اسلامی، کارگزاران ایرانی علاوه بر مطالبه بازسازی بقیع در تلاش بوده اند که اقداماتی جهت رفع محدودیت و سختگیری های عوامل سعودی و تسهیل زیارت ایرانیان صورت گیرد. در هر دو دوره تاریخی، محدودیت های شرع وهابی همواره مانعی در راستای بازسازی بقیع و بهبود شرایط زیارت بوده است که با مذاکره سعی بر تعدیل این محدودیت ها بوده است و در مقاطعی نتایج مثبتی نیز حاصل شده است. واکاوی مذاکرات و اقدامات دولتمردان ایرانی بیانگر این مطلب است که زمانی مذاکرات بازسازی بقیع نتیجه بخش خواهد بود که طرفین همزمان از دو جنبه مختلف مذهبی و سیاسی به توافق برسند.Analyzing the actions of Iranian statesmen in the direction of rebuilding Baqi and facilitating pilgrimage in it.
8 Shawwal 1344 AH corresponding to Wednesday 31 April 1305, Wahhabis attacked the Baqi cemetery and destroyed the buildings built on the holy graves of the Imams (a.s.) and the companions and elders of Islam. The publication of this news in Iran is the basis for actions by Iranian statesmen and scholars in line with the condemnation and reconstruction of Baqi. During the Pahlavi period, the Ministry of Foreign Affairs, on one hand, and the National Council and the Senate, on the other hand, have been following the restoration of Mashrafe Baqi, and finally, with the actions of the Iranian Foreign Ministry, the Saudi government agreed to build a canopy and a wall near the graves. In Darwah of the Islamic Republic, in addition to demanding the reconstruction of Baqi, the Iranian agents have been trying to take measures to remove the restrictions and strictures of the Saudi agents and to facilitate the pilgrimage of Iranians. In both historical periods, the limitations of the Wahhabi Sharia have always been an obstacle in the direction of rebuilding Baqi' and improving the conditions of pilgrimage. Analyzing the negotiations and actions of Iranian statesmen shows that the negotiations for the reconstruction of Baqi will be fruitful when the parties reach an agreement on two different religious and political aspects at the same time.