رویداد و چیستی آن از دیدگاه علامه محمدتقی جعفری (مقاله پژوهشی حوزه)
درجه علمی: علمی-پژوهشی (حوزوی)
آرشیو
چکیده
رویداد که در یک معنای عام، هر آن چیزی است که اتفاق می افتد، واقع می شود و یا رخ می دهد، در متافیزیک معاصر مقوله ای از مقولات جهان معرفی شده است. اگرچه اغلب متافیزیک دان ها وجود رویداد به عنوان یک مقوله را پذیرفته اند لکن در مورد چیستی آن اختلاف داشته و نسبت به تعریف آن رویکردهای مختلفی شکل گرفته است.بحث از رویداد و چیستی آن محدود به متافیزیک معاصر نبوده و در آثار فیلسوفان دیگر نیز قابل پیگیری است. برای این منظور توجه به رابطه و پیوند میان مفهوم رویداد (به معنای عام) و مفهوم تغییر و حرکت و در نظر گرفتن اینکه هر رویدادی معادل با حرکتی است، راهگشا است. اگرچه این معادل سازی از سوی برخی مورد اعتراض است لکن در این مقاله که پژوهشی بر مبنای اندیشه فیلسوف معاصر علامه محمدتقی جعفری است، قابل قبول نشان داده می شود. براساس همین رابطه میان رویداد و حرکت، چیستی رویداد در آثار جعفری پیگیری شده و مبتنی بر مبانی متافیزیکی او و نگاه متفاوتش به جوهر و عرض، رویداد در مقوله فعل یا انفعال تعریف جدیدی پیدا می کند.Event and its Quiddity from the Viewpoint of ‘Allāma Muhammad Taqī Ja‘farī
Event, which in a general sense is anything that happens, takes place or occurs, is considered one of the world's categories in contemporary metaphysics. Although most of the metaphysicians have accepted the existence of event as a category, they disagree about its quiddity, and therefore, different approaches have been formed in its definition. Discussion about event and its quiddity is not limited to contemporary metaphysics and can be traced in the works of other philosophers as well. For this purpose, paying attention to the relationship and link between the concept of event (in the general sense) and the concept of change and movement and considering that every event is equivalent to a movement will be helpful. Although some have objected to this equivalent-making, in this article, which is a research based on the thought of the contemporary philosopher Allāma Muhammad Taqī Ja‘farī, it is shown to be acceptable. According to this relationship between event and movement, the quiddity of event has been followed in the works of Allāma Ja‘farī; and based on his metaphysical principles and his different view on substance and accident, event finds a new definition in the category of action or passivity.