دانشگاه تراز اسلامی، قلب تپنده تمدّن اسلامی و زمینه سازی ظهور (مقاله پژوهشی حوزه)
درجه علمی: علمی-پژوهشی (حوزوی)
آرشیو
چکیده
حاکمیت اسلام بر جهان، تحقق تمدّن اسلامی و زمینه سازی ظهور حضرت حجت؟عج؟ به عنوان چشم انداز نهایی، همواره مورد تأکید امامین انقلاب اسلامی بوده است. رسیدن به این آرمان های والا تنها با نقش آفرینی ویژه دانشگاه مطلوب امامین انقلاب اسلامی که در این مقاله از آن با عنوان دانشگاه تراز اسلامی یاد می شود، به مثابه قلبی تپنده که تغذیه فکری و علمی جامعه را بر عهده دارد، میسر خواهد شد. در این مقاله، جایگاه و چگونگی نقش آفرینی دانشگاه تراز اسلامی در تحقق تمدّن اسلامی و زمینه سازی ظهور، مبتنی بر بیانات و تدابیر امامین انقلاب اسلامی تشریح می گردد. برای رسیدن به این هدف از روش کیفی«تحلیل مضمون» استفاده شده و با استخراج 1932 مضمون اولیه، الگویی مشتمل بر دو بُعد، هشت مؤلفه و 36 شاخص، تدوین گردیده است. این الگو دارای دو بُعد اساسی «پرورش انسان» و «تولید و گسترش حکمت» است. «پرورش انسان» دارای 4 مؤلفه «ویژگی های کلی»، «تربیت فکری و اعتقادی»، «تربیت فرهنگی و اخلاقی» و «تربیت علمی و مهارتی» بوده و «تولید و گسترش حکمت» شامل 4 مؤلفه «ویژگی های کلی»، «تولید فکر»، «تولید علم» و «فنّاوری و نوآوری» است. در ذیل هرکدام از این مؤلفه ها نیز شاخص هایی وجود دارد که نقش دانشگاه تراز اسلامی را به عنوان قلب تمدّن نوین اسلامی، تبیین می نمایند.Standard Islamic University, the beating heart of Islamic civilization and the foundation of emergence
The rule of Islam over the world, the realization of Islamic civilization and the foundation for the emergence of Hazrat Hojjat As the final perspective, it has always been emphasized by the Imams of the Islamic Revolution. Achieving these lofty ideals will be possible only with the special role of the University of the Imams of the Islamic Revolution, which in this article is referred to as the Islamic Balance University, as a beating heart that is responsible for the intellectual and scientific nutrition of the society. In this article, the role and role of Taraz Islamic University in the realization of Islamic civilization and the foundation of its emergence is explained, based on the statements and measures of the Imams of the Islamic Revolution. To achieve this goal, the qualitative method of "theme analysis" was used and by extracting 1932 primary themes, a model consisting of two dimensions, eight components and 36 indicators was developed. This model has two basic dimensions of "human education" and "production and expansion of wisdom". "Human education" has 4 components of "general characteristics", "intellectual and religious education", "cultural and moral education" and "scientific and skill training" and "production and expansion of wisdom" includes 4 components of "general characteristics", "production Thought", "production of science" and "technology and innovation". Under each of these components, there are indicators that explain the role of Taraz Islamic University as the heart of modern Islamic civilization.