حشر عین و مثل اجزاء بدن انسان در معاد از منظر امامیه و ماتریدیه (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
چگونگی حشر در قیامت و اینکه معاد روحانی صرف است یا روحانی و جسمانی، و در صورت دوم، آیا عین اجزاء بدن دنیوی، در آخرت محشور خواهد شد یا مثل آن، از مباحث مهم مربوط به معاد در مذاهب اسلامی است. این مقاله، به با جمع آوری اطلاعات به روش کتابخانه ای به روش تحلیلی مقایسه ای در مقام پاسخ به این پرسش است که از منظر امامیه و ماتریدیه، در نشئه اخروی عین اجزاء اصلی و فرعی محشور می شود و یا مثل آن؟ هدف پژوهش، کشف اشتراکات و تمایزات بین این دو مکتب کلامی به منظور بستر سازی برای تعامل بیشتر و تقریب بین دو مذهب کلامی است. بر اساس یافته های این پژوهش، متکلمان امامیه یا به انتقال عین اجزاء اصلی و فرعی، و یا انتقال عین اجزاء اصلی و مثل اجزاء فرعی و یا به انتقال عین نفس و روح، و مثل اجزاء اصلی و فرعی معتقدند. ولی بیشتر متکلمان ماتریدی به دلیل اتّکا به ادله نقلی، فقط به حشر عین اجزاء اصلی و فرعی چه در جواز اعاده معدوم یا تجمیع اجزاء در قیامت معتقد هستند. قول «متکلمان فیلسوف مشرب امامیه» و «قائلان به جواز اعاده معدوم از مکتب ماتریدیه»، با یافته های علوم تجربی موافقت و سازش بیشتری به صورت حدسی و تخمینی دارد.The resurrection of the same and like parts of the human body in the resurrection from the perspective of Imamiyyah and Matridiyyah
The manner of resurrection on the Day of Resurrection and whether the resurrection is purely spiritual or spiritual and physical, and in the second case, whether the same parts of the worldly body will be united in the hereafter or something like that, are important topics related to resurrection in Islamic religions. This article, by collecting information in a library method, in an analytical-comparative method, is the answer to the question that from the perspective of Imamiyyah and Matridiyyah, in the final ecstasy, the same main and secondary components are included or similar? The purpose of the research is to discover the commonalities and differences between these two theological schools in order to create a platform for more interaction and approximation between the two theological religions. Based on the findings of this research, Imami theologians either believe in the transference of the main and secondary parts, or the same transference of the main parts and the same as the secondary parts, or the transference of the same soul and spirit, and the same as the main and secondary parts. But most Matridi theologians, due to their reliance on narrative evidence, only believe in the transmission of the same main and secondary parts, whether it is the return from nothingness or the gathering of parts in the resurrection. The words of "Theologians of Mushreb-e-Imamiyyah philosophers" and "Those who say that it is not permissible to return from the school of Matridiyeh" agree and compromise more with the findings of empirical sciences in a conjectural and estimated way.