قانون، عنصر زمینه ساز حیات عقلانی در اندیشه ملاصدرا (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
قانون از عناصر اساسی در زمینه سازی حیات عقلانی به شمار می رود. هدف از اعتبار قانون، هدایت فرد یا جامعه به سوی تحقق مصلحت یا دورکردن از مفسده است. به باور ملاصدرا خداوند نوع انسان را منحصر در فرد نیافریده است،لذا انسان از یک زندگی اجتماعی و تمدنی برخوردار است، زیرا در وجود و بقای خود ناگزیر از مشارکت است که این تعاون و مشارکت پیروی از نوعی سنت و قانون می کند. مسئله پژوهش حاضر عبارت است ازاینکه آنچه ملاصدرا از قانون اراده کرده به صورت کلی، مساوق با شریعت نیست؛ بلکه معنایی عام تر اراده شده است. دراین تحقیق باتوجه به تحلیل معنای عام از قانون و با تکیه بر روش تحلیلی منطقی به رهاوردهایی از قبیل تبیین وابستگی و ارتباطِ قانون با دین و صلاح عمومی مردم و بررسی جایگاه امنیت با تکیه بر اجرای قانون با عنایت به سامانه های اجتماعی و در نهایت تحلیلی از نقش قانون در دوساحت درونی و بیرونی انسان، پرداخت. با تحلیل های انجام شده حکمت متعالیه در جهت زمینه سازی حیات عقلانی از ظرفیت مناسبی برخوردار است، زیرا همسویی عقل و دین در بستر تبعیت سیاست از شریعت منجر به شکل گیری هنجارهای اجتماعی و فردی خواهد شد.Law, the foundation of rational life in Mulla Sadra's thought
Law as the Elemental Component of Rational Life in Mulla Sadra's PhilosophyLaw is one of the fundamental components in the realization of a rational life. The law is established in order to guide the individual or the society towards the realization of expediency or away from corruption. According to Mulla Sadra, God did not create the human race as a singular species, but rather, human beings have a social and civilized life. They have to participate and cooperate in their existence and survival. A partnership that is based on following a kind of tradition and law. Our emphasis in the current research is that what Mulla Sadra intended about the law, in general, is not compatible with Sharia; Rather, he has considered a more general meaning of the law. In this paper, in the light of the analysis of the general meaning of the law and using a logical-analytical method, we have reached findings such as an explanation of the dependence and connection of the law with the religion and public good of the people, clarification of the position of security by relying on the implementation of the law concerning social systems, and an analysis of the role of law in both the internal and external realm of man.The results reveal that the transcendental philosophy of Mulla Sadra has a suitable capacity for the establishment of rational life in society because the alignment of reason and religion in the context of the adherence of politics to Sharia will lead to the formation of social and individual norms.