آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۷۶

چکیده

ادبیّات فرجام گرا یا آخرالزّمانی ادبیّاتی است که بر پایه پیش گویی های آخرالزّمانی شکل گرفته. این نوعِ ادبی به آنچه در فرجامِ جهان رخ خواهد داد و نیز به موضوعاتی مثل «آخرالزّمان»، «رستاخیز»، «وقوع فاجعه»، «منجی» و... می پردازد. نمونه هایی از این ادبیّات را می توان در شعر معاصر فارسی دید. در این مقاله، با مقایسه مضامین آپوکالیپسی در شواهدی از شعر معاصر و شعر انقلاب اسلامی، وجه تمایزِ این دو بررسی شده است. مطالعه اشعار احمد شاملو، فروغ فرّخزاد، مهدی اخوان ثالث و سهراب سپهری روشن می سازد که در بینشِ آن ها، عمدتاً، نگاهی یأس آمیز به فرجام جهان وجود دارد؛ درحالی که از منظرِ شاعران انقلاب اسلامی آینده جهان بسیار روشن است. نیز معلوم می شود اشعار فرجام گرایانه در ادبیّات انقلاب اسلامی بر مبنای پیش گویی های قرآن کریم و فرهنگ اسلامی شکل گرفته است، حال آنکه در شعر معاصر از مفهوم خواب ،رؤیا و الهام شاعرانه استفاده شده است.

A Study of Apocalypse in Contemporary and Islamic Revolution Poetry

Apocalyptic literature is literature based on apocalyptic prophecies. This type of literature deals with what will happen at the end of the world and also with topics such as “end of time”, “resurrection”, “catastrophe”, “savior” and … Examples of this literature can be seen in contemporary Persian poetry. In the present article, by comparing the apocalyptic themes in the evidence of contemporary poetry and poetry of Islamic revolution, the difference between the two has been investigated. The study of the poems of Ahmad Shamlou, Forough Farrokhzad, Mehdi Akhavan Sales and Sohrab Sepehri makes it clear that in their vision, mainly, there is a desperate look at the end of the world; while from the perspective of the poets of the Islamic revolution, the future of the world is very bright. It also turns out that the fatalist poems in the literature of the Islamic revolution were formed based on the prophecies of the Holy Quran and Islamic culture, while the concept of dream, and poetic inspiration is used in contemporary poetry.

تبلیغات