اثربخشی فعالیت های هنری (نمایش، شعرخوانی و داستان گویی) در یادگیری مفاهیم کسر درس ریاضی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف از انجام پژوهش حاضر اثربخشی فعالیت های نمایشی، شعرخوانی و داستان گویی در یادگیری مفاهیم کسر درس ریاضی دانش آموزان پایه چهارم ابتدایی است. روش انجام آن نیمه آزمایشی با سه گروه آزمایش و یک گروه گواه همراه با طرح پیش آزمون و پس آزمون است. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان پسر پایه چهارم شهرستان کرج در سال تحصیلی 1403-1402 است که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چندمرحله ای از بین 4 ناحیه شهرستان کرج، 2 ناحیه و از هر ناحیه 2 مدرسه و از بین کلاس های پایه چهارم هر مدرسه، یک کلاس به صورت تصادفی با حجم نمونه 120 نفر انتخاب و در چهارگروه (سه گروه آزمایش و یک گروه گواه جایگذاری شدند. ابزار جمع آوری داده ها آزمون محقق ساخته درس کسر ریاضی بود که روایی آن توسط متخصصان و پایایی آن با فرمول کودرریچاردسون 82/0 به دست آمد. داده های بدست آمده با استفاده از آمار توصیفی(میانگین و انحراف استاندارد) و استنباطی(آزمون کلوموگروف اسمیرنف و تحلیل کوواریانس یک راهه) تحلیل شد و با استفاده از آزمون تعقیبیLSD اثربخشی مداخلات بر مولفه های پژوهش با بهره گیری از نرم افزار SPSS-26 مورد مقایسه قرار گرفت. یافته ها نشان داد میانگین پس آزمون نسبت به پیش آزمون در گروه فعالیت های نمایشی، شعر خوانی و داستان گویی افزایش یافته است و میانگین نمرات پس آزمون مفهوم کسر به طور معناداری در گروه آزمایش بیشتر از گروه کنترل(001/0>p، 290/58=f) است.The effectiveness of artistic activities (performance, poetry reading and storytelling) in learning the concepts of subtraction in math lessons
The present study aims to investigate the effectiveness of theatrical activities, poetry recitation, and storytelling in learning fractional concepts in the mathematics curriculum for fourth-grade elementary students. The present study is applied research with a quasi-experimental design involving three experimental groups and one control group, using a pretest-posttest approach. The statistical population includes all fourth-grade male students in Karaj during the academic year 1402-1403 (2023-2024). Using a multi-stage cluster random sampling method, 2 out of 4 districts in Karaj were selected, and 2 schools were chosen from each district. One class was randomly selected from the fourth-grade classes in each school, resulting in a total sample size of 120 students, who were then assigned to four groups (three experimental groups and one control group). . The collected data were analyzed using descriptive statistics (mean and standard deviation) and inferential statistics (Kolmogorov-Smirnov test and one-way ANCOVA). The effectiveness of the interventions on the research components was compared using the LSD post-hoc test, with the analysis conducted using SPSS-26 software.Results: The results showed that the mean posttest scores were increased compared to the pretest scores in the drama activities, poetry recitation, and storytelling groups. Furthermore, the mean posttest scores on the fraction concept were significantly higher in the experimental groups compared to the control group. Therefore, the main research hypothesis was confirmed. The results of the post-hoc test revealed that the drama activity had a greater effect compared to the poetry recitation and storytelling activities.