مدل علی یادگیری خودگردان مبتنی بر خلاقیت شناختی با توجه به نقش میانجی هوش موفق در دانش آموزان (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف از انجام این پژوهش مدل یابی یادگیری خودگردان مبتنی بر خلاقیت شناختی با توجه به نقش میانجی هوش موفق در دانش آموزان دوره دوم ابتدایی استان کرمان انجام شد. پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی و معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان دوره دوم ابتدایی استان کرمان، در سال تحصیلی 1402-1401 به تعداد 170066 نفر بود. که 310 نفر بر اساس روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی چند مرحله ای، از 4 شهرستان (راور، بافت، بم، رفسنجان) به عنوان نمونه انتخاب شدند. جهت جمع آوری داده ها از پرسشنامه های استاندارد خلاقیت شناختی (CT) عابدی (1372)، هوش موفق (SIQ) استرنبرگ و گریگورنکو (2002) و یادگیری خودگردان (SLQ) نقوی (1401) استفاده شد. سپس نمره گذاری با نرم افزار آماری SPSS نسخه 23 و تحلیل داده ها با استفاده از روش مدل یابی معادلات ساختاری در نرم افزار AMOS-23 انجام شد. نتایج نشان داد که بین هوش موفق و یادگیری خودگردان رابطه معناداری وجود دارد (01/0>P). همچنین نتایج نشان داد مسیرهای غیرمستقیم یادگیری خودگردان مبتنی بر خلاقیت شناختی با نقش میانجی هوش موفق دانش آموزان معنادار بود. بر اساس یافته ها، مدل نهایی از برازش مطلوبی برخوردار بود (01/0>P). یافته های این پژوهش می توانند بر طراحی برنامه های درسی تاثیر گذاشته و موجب هدایت دانش آموزان در مسیرخلاقیت شناختی مؤثر و استفاده از هوش موفق برای حل مسائل، توسط معلمان و طراحان می شود.A Causal Model of Self-directed Learning Based on Cognitive Creativity Considering the Mediating Role of Successful Intelligence in Students
The research was conducted with the aim of explaining the model of self-directed learning based on cognitive creativity with regard to the mediating role of successful intelligence in the students of the second year of elementary school in Kerman province. The current research was descriptive and of correlation and structural equations type. The statistical population included all the students of the second period of elementary school in Kerman province in the academic year of 2022-2023 in the number of 170066 people. 310 people were selected from 4 cities (Ravar, Baft, Bam, Rafsanjan) based on multi-stage random cluster sampling method. In order to collect data, Abedi's cognitive creativity standard (1993), Sternberg and Grigorenko's successful intelligence (2002) and Naghavi Self directed learning (2022) questionnaires were used. Then scoring was done with SPSS version 23 statistical software and data analysis was done using structural equation modeling method in AMOS-23 software. The results showed that there is a significant relationship between successful intelligence and self-directed learning (P<0.01). Also, the results showed that the indirect paths of self-directed learning based on cognitive creativity with the mediating role of students' successful intelligence were significant. According to the findings, the final model had a good fit (P<0.01). The findings of this research can have an impact on the design of curricula and lead students in the path of effective cognitive creativity and the use of successful intelligence to solve problems by teachers and designers.