بررسی مفهوم «انسان فرهیخته» از منظر یوهان گوتفرید هِردِر و استنتاج دلالت های آن در عرصه تربیت معلم (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
پیشینه و اهداف هدف این پژوهش، بررسی مفهوم انسان فرهیخته از منظر یوهان گوتفرید هِردِر و استنتاج دلالت های آن در عرصه تربیت معلم است. دو پرسش اساسی در این پژوهش مطرح است 1- مؤلفه های مفهوم انسان فرهیخته از منظر هِردِر چیست؟ 2- مفهوم انسان فرهیخته هِردِر واجد چه دلالت های تربیتی (مبانی و اصول) در عرصه تربیت معلم است؟ روش ها : برای پاسخ به سؤالات پژوهش از دو روش «توصیفی-تحلیلی» و «استنتاج عملی» بر اساس الگوی فرانکنا استفاده شده است. یافته ها: نتیجه ی بررسی ها نشان داد که مبانی تربیت از منظر هِردِر عبارت است از: انسان فرهیخته دارای وحدت ارگانیک با طبیعت است؛ انسان فرهیخته به هویت اجتماعی-فرهنگی خویش آگاه است؛ انسان فرهیخته میل به کمال پذیری دارد؛ انسان فرهیخته تفاوت ها، تنوع و تعدد را به رسمیت می شناسد؛ انسان فرهیخته فردیت خویش را در اجتماع رشد و توسعه می دهد؛ انسان فرهیخته معنویت گرا است و انسان فرهیخته، صاحب آزادی است.نتیجه گیری: نتایج این پژوهش به اصولی از جمله: وحدت با طبیعت متربیان، تقویت خودآگاهی فرهنگی متربیان، پذیرش تفاوت های فردی، درهم تنیدگی فرد با اجتماع در فرایند تربیت، کمال خواهی متربی و پرورش اراده و انتخاب و آزادی متربیان را می توان اشاره نمود.Examining and analyzing the educational implications of the concept of an educated person with regard to Herder's thought
The goal of this study is to investigate "Johann Gottfried Herder's concept of educated man and explain its educational implications". Two basic questions are raised in this study: 1- What are the components of the concept of an educated man from Herder's point of view? 2- What kind of educational implications (foundations and principles) does the concept of an educated man have? To answer these questions, the research method is "descriptive-analytical" and "practical inference" based on Frankena's model. studies showed that the foundations of education from Herder's point of view are: 1. Educated man has an organic unity with nature; 2. educated man is aware of his social-cultural identity; 3. educated man has a desire for perfection; 4. educated person recognizes differences, diversity and multiplicity; 5. educated man grows and develops his individuality in society; 6. educated man has a spiritual orientation and 7. educated man is the owner of freedom. In addition, the principles of education from Herder's point of view can be mentioned: a. unity with nature, b. cultural self-awareness, c. acceptance of individual differences, d. self-actualization, e. perfectionism and f. liberalism.