آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۳۴

چکیده

هدف از پژوهش حاضر ارزیابی میزان سطوح تفکر جبری دانش آموزان پایه دهم بر اساس چارچوب ارائه شده توسط کاپوت و پانتزی در چهار سطح (الف) تعمیم محاسبات، (ب) تفکر تابعی، (ج) زبان مدلسازی و (د) اثبات جبری می باشد. تفکر جبری، توانایی استفاده از ساختارها و روابط انتزاعی ریاضی برای تعمیم، بازنمایی، توجیه و استدلال است، این نوع تفکر به دانش آموزان کمک می کند تا ارتباطات عمیقی بین مفاهیم و مؤلفه های ریاضی را برقرارکنند. جامعه آماری پژوهش دانش آموزان پایه دهم هنرستانهای فنی وحرفه ای شهرتهران ونمونه آماری، نمونه دردسترس به تعداد 62 نفر(31 نفردختر و31 نفر پسر)که درسال تحصیلی 1402-1401 تحصیل می کردند، انتخاب شد. روش پژوهش از جهت هدف توصیفی– پیمایشی است. آزمون محقق ساخته با روایی و پایایی مناسب انجام و نتایج با آمار توصیفی و استنباطی تجزیه وتحلیل شد. نتایج نشان داد که در هر چهار سطح تفکر جبری، دانش آموزان عملکر د ضعیفی از خود ارائه کردند. میانگین کل نمرات کسب شده توسط دانش آموزان در سطح تعمیم محاسبات 5/35%، تفکر تابعی 5/36%، مدلسازی 9/14% و در سطح اثبات جبری 4% و نتایج آزمون تی مستقل تأیید کرد که سطوح تفکر جبری دانش آموزان دختر و پسر دارای تفاوت معنا داری نمی باشد و سطوح تفکر جبری دختران برابر با پسران می باشد.

Analysis of algebraic thinking levels of 10th grade students of vocational schools in the 19th district of Tehran

The purpose of this research is to evaluate the level of algebraic thinking of 10th grade students based on the framework provided by Cairn, Kaput and Pantzi in four levels (a) generalization of calculations, (b) functional thinking, (c) modeling language and (d) proof.The statistical population of the research was 10th grade students of Technical and Vocational Colleges in Tehran and the statistical sample was 62 people (31 girls and 31 boys) who were studying in the academic year 1402-1401. The sample was selected purposefully. The research method is descriptive-survey. A researcher-made test was taken with confirmed validity and reliability, and the research results were analyzed using descriptive and inferential statistics.The results of this research indicated that in all four levels of algebraic thinking, students demonstrated poor performance. The overall average scores obtained by students were 35.5% in the generalization of computations, 36.5% in functional thinking, 14.9% in modeling, and 4% in algebraic proof. The results of the independent t-test confirmed that there is a significant difference in the levels of algebraic thinking between female and male students, with female students having higher levels of algebraic thinking.

تبلیغات