تحلیل محتوای کتاب درسی علوم تجربی پایه هفتم براساس میزان توجه به خلاقیت (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
تحقیق حاضر با هدف تحلیل محتوای کتاب درسی علوم تجربی پایه هفتم براساس میزان توجه به خلاقیت انجام گرفته است. روش این تحقیق توصیفی از نوع تحلیل محتوا و از نظر هدف کاربردی است. جامعه آماری این تحقیق، محتوای کتاب فوق « متن درس، فعالیت ها و تصاویر » درسال تحصیلی 1400-1399 می باشد. حجم نمونه و جامعه آماری یکسان بوده و کل محتوای کتاب مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است. ابزار گردآوری اطلاعات چک لیست تحلیل محتوای محقق ساخته می باشد. به منظور اعتبار یابی(روایی صوری و محتوایی) ابزار تحقیق از نظرات و دیدگاه های صاحب نظران و برای پایایی ابزار از فرمول پایایی هولستی استفاده شده است. روش گردآوری داده ها تحلیل محتوا و کتابخانه ای است. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از آمار توصیفی و اعداد و ارقام به شکل فراوانی، درصد و نمودار استفاده شده است. بر اساس نتایج در مجموع 50 درصد متن، تصویر و فعالیت های محتوای کتاب درسی منطبق با خلاقیت بود. همچنین نتایج نشان داد که میزان انطباق کتاب درسی علوم تجربی پایه هفتم با خلاقیت براساس مولفه سیالی 9 درصد، مولفه بسط خلاقیت 5/21 درصد، مولفه انعطاف 7 درصد و مولفه ابتکار 7/12 درصد می باشد.Content analysis of seventh grade experimental science textbook based on the level of attention to creativity
The purpose of this study was to Content analysis of seventh grade experimental science textbook based on the level of attention to creativity. The method of this research is descriptive in content analysis and applied in terms of purpose. The statistical population of this study is the content of the above textbook, Lesson Text, Activities and Images in the academic year 2020-2021. The sample size and the statistical population are the same and the entire content of the book has been analyzed. Checklist was data collection tool. To validate (face validity and content validity) of the research instrument, experts' opinions and views were used, and Holistic reliability formula was used to validate the tool. The method of data collection is library and content analysis. Descriptive statistics and figures and figures were used for data analysis in frequency, percentage and graph. According to the results 50% of the text, image, and textbook content activities were consistent with the creativity components.. Also, the results showed that the degree of conformity of the textbook with creativity based on the fluidity component is 9%, the creativity expansion component is 21.5%, the flexibility component is 7% and the innovation component is 12.7%.