آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۳

چکیده

این پژوهش به بررسی خطاهای املایی دانش آموزان مقطع دوم و سوم ابتدایی بر اساس الگوی گارمن (۱۹۹۶) پرداخته است. هدف: هدف از انجام این پژوهش این است که آموزگاران را با مشکلات و موانع تحقق اهداف آموزشی در درس املا آشنا کند و آن ها را در جهت برطرف نمودن مشکلات این درس یاری نماید. با طبقه بندی خطا می توان به این مسئله دست یافت که بیشترین مشکل دانش آموزان در کدام سطح است و با استفاده از راهکارهای مختلف به بهبود و رفع این مشکل پرداخت. روش: روش پژوهش مذکور به صورت توصیفی- تحلیلی است که با جمع آوری ۲۰۰ املا تصحیح شده از دو پایه ی دوم و سوم ابتدایی شهرستان جهرم به بررسی این موضوع پرداخته شده است. خطاها طبقه بندی شده (9طبقه) و از لحاظ کمی وکیفی مورد تحلیل قرار گرفته است. یافته ها: از نتایج به دست آمده از داده های پژوهش چنین استنباط می شود که بیشترین بسامد خطا در دانش آموزان هر دو پایه دوم و سوم ابتدایی مربوط به واژه هایی است که چند صورت نوشتاری دارند وکمترین بسامد خطا در دانش آموزان پایه دوم مربوط به ادغام است و کمترین بسامد خطا در دانش آموزان پایه سوم مربوط به واجی است که نوشته می شود اما خوانده نمی شود.

The investigation of the typographical errors of the second and third grade students based on Garman (1996)

In this research, the typographical errors of the second and third grade students have been investigated based on Garman's (1996) model, according to the results of the research data, the types of errors have been classified. The purpose of this research is familiarizing teachers with the problems and obstacles in achieving educational goals in spelling lesson and can help them to solve the problems of this lesson. By classifying errors, it is possible to find out which level the students have the most problems at. The methodology is in the form of inferential analysis, which has been investigated by collecting approximately 200 spellings from the second and third elementary grades of Jahrom city, then the errors have been classified (9 classes) and analyzed quantitatively and qualitatively; the results reveal that the highest frequency of errors in both second and third grade students is related to words that have multiple written forms such as (s, z), and the lowest frequency of errors in second grade students is related to integration. And the lowest frequency of errors in third grade students is related to phonemes that are written but not read.

تبلیغات