آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۳

چکیده

درس انشا، از جمله دروسی است که ارتباط مستقیمی با خلّاقیت دارد؛ دانش آموزان با به کارگیری کلمات و همچنین جمله سازی مناسب و بهره گیری از قوّه خلّاقیت خود درباره موضوع موردنظر فکر می کنند؛ لذا، درس انشا در برنامه های درسی، همانند جایگاه هنر نمایش در میان دیگر هنرهاست. همه هنرها در هنر نمایش، نمود می یابند و انشا هم مانند این هنر، بازآفرینی و ادراک فرد از آفرینش است. تحقیق حاضر، علل و عوامل بی انگیزگی دانش آموزان پایه دهم را مورد پردازش قرار می دهد. طرح تحقیق، توصیفی و از نوع تحقیق عملی(اقدام پژوهی) که با استفاده از روش کتابخانه ای و پیمایش در راستای حل مسأله ایجاد شده و تلاش جهت بهبودی بی انگیزگی در درس انشا می باشد. با توجّه به ماهیّت اقدام پژوهی تحقیق، از تجارب همکاران، راهنمایی و مصاحبه با والدین و دانش آموزان برای عملکرد بهتر استفاده شده است. یافته های تحقیق بیانگر این است که مهمترین علل بی انگیزگی دانش آموزان در درس نگارش و انشای فارسی بی علاقگی به درس، عدم مطالعه غیردرسی، عدم آگاهی دانش آموزان به موضوعات اجتماعی اطراف خود بوده است که در این خصوص، راه کارهای تخصّصی و عمومی، ارائه گردیده است.

The causes of students' lack of motivation in writing or essay lessons' (a case study of 10th grade students of Ishaghiya High School in Yazd)

The essay lesson is one of the lessons that has a direct relationship with creativity; Students think about the subject by using words as well as making appropriate sentences and using their creativity; Therefore, the essay lesson in the curriculum is the same as the place of the performing arts among other arts. All the arts are expressed in the art of performance, and the essay, like this art, is a re-creation and a person's perception of the creation. The present research processes the causes and factors of lack of motivation among tenth grade students. The research plan is descriptive and practical research (action research), using the library and survey method, in order to solve the created problem and try to improve lack of motivation in the essay lesson. Considering the action research nature of the research, the experiences of colleagues, guidance and interviews with parents and students have been used for better performance. The findings of the research show that the most important causes of students' lack of motivation in Persian writing and essay lessons are lack of interest in the lesson, lack of extracurricular studies, students' lack of awareness of social issues around them, and in this regard, specialized and general solutions have been presented

تبلیغات