آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۶

چکیده

هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر آموزش مؤلفه های انگیزه بخش دعای عرفه بر بهداشت روانی دانش آموزان بود. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر اجرا آمیخته (کیفی- کمّی) است. نمونه گیری با روش خوشه ای- تصادفی انجام شده و جامعه آماری در بخش کیفی بدین صورت بود که برای شناسایی مؤلفه های تربیتی و عرفانی دعای عرفه، ابتدا مبانی نظری و پیشینه تحقیق مورد مطالعه قرار گرفت، سپس عبارات پس از بهره گیری از نظرات اساتید کدگذاری شد و در بخش کمّی دانش آموزان مدارس رشد و شاهد دوره دوم متوسطه منطقه 16 شهر تهران در سال تحصیلی 1401-1400 به تعداد 1368 دانش آموز بودند که بر اساس فرمول کوکران، حجم نمونه 300 نفر برآورد شد که در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند، طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل انجام شد. پس از شناسایی مؤلفه ها، از پرسشنامه بهداشت روانی گلدبرگ و هیلر (1979) استفاده گردید. داده ها در پرسشنامه بهداشت روان از پایایی کافی برخوردار بود. داده های پژوهش توسط نرم افزارSpss  در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. مقایسه نمرات ابعاد بهداشت روان بین دو گروه با استفاده از آزمون تک متغیری و چندمتغیری تحلیل کوواریانس انجام شد که در نتیجه آن علائم افسردگی رتبه اول، علائم کنش اجتماعی رتبه دوم و علائم جسمانی در رتبه سوم قرار گرفتند. بنابراین، متغیر مستقل مؤلفه های دعای عرفه در حد بالایی بر بهداشت روان تاثیر گذاشته است.

The Impact of Teaching the Motivational Components of Imam Hussein's (PBUH) Dua Arafah on Mental Health (High School Students of Roshd and Shahed Schools in District 16 of Tehran)

The present study aimed to investigate the impact of teaching the motivational components of Dua Arafah on students' mental health. This research is applied in nature and employs a mixed-methods approach (qualitative-quantitative). The sampling was conducted using a cluster-random method. In the qualitative phase, the target population was identified by studying the theoretical foundations and research literature to recognize the educational and spiritual components of Dua Arafah. The phrases were then coded based on expert opinions. In the quantitative phase, the target population included 1,368 students from Roshd and Shahed high schools in District 16 of Tehran during the 2021-2022 academic year. Based on Cochran's formula, a sample size of 300 students was estimated, and these students were divided into experimental and control groups. A pre-test and post-test design with a control group was employed. After identifying the components, the Goldberg and Hillier (1979) Mental Health Questionnaire was used. The reliability of the data collected through the questionnaire was confirmed. The research data were analyzed using SPSS software at both descriptive and inferential statistical levels. A comparison of the mental health dimensions' scores between the two groups was conducted using univariate and multivariate covariance analysis. The results indicated that depressive symptoms ranked first, social dysfunction symptoms ranked second, and somatic symptoms ranked third. Therefore, the independent variable, the components of Dua Arafah, had a significant impact on mental health.

تبلیغات