آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۱۶

چکیده

تغییرات محیط زیست و فعالیت های انسان با یکدیگر رابطه مستقیمی داشته و در دراز مدت این تغییرات عواقب ناگواری برای زندگی و سلامت انسان به همراه دارد. پژوهش حاضر با روش توصیفی- تحلیلی به بررسی آموزش و محیط زیست در پرتو الهیات با تاکید بر سند تحول بنیادین آموزش پرداخته است. قرآن کریم و روایات معصومین(ع) سرشار از آیات و احادیثی است که بر اهمیت حفظ و حراست از محیط زیست تأکید می کنند. سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نیز به عنوان نقشه راه نظام آموزشی جمهوری اسلامی ایران، بر تربیت نسلی متعهد به حفظ محیط زیست تأکید دارد. یافته های این پژوهش نشان می دهد الهیات محیط زیست به عنوان دانشی نوظهور، با اتکاء به آموزه های دینی، درصدد یافتن راه حل هایی عمیق و پایدار برای چالش های زیست محیطی امروز بشر است. از طرفی یکی از پایه های اصلی مورد توجه در تمامی بخش های سند پایه الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و برنامه درس ملی، به رسمت شناختن اهتمام به رابطه انسان با طبیعت و محیط زیست به عنوان بستر تلاش برای تحقق مراتبی از حیات طیبه برای مخاطبان نظام آموزشی است. در این زمینه باید محیط را به گونه ای منسجم و هدفمند تدوین و طراحی نموده و امکان انتقال آن را از راه هایی نظیر تقویت آموزش مفاهیم زیست محیطی در نظام آموزشی در تمامی مقاطع تحصیلی با گنجاندن دروس تخصصی و متناسب با سن دانش آموزان، نهادینه سازی فرهنگ حفاظت از محیط زیست در جامعه، تقویت و حمایت پژوهشگران در زمینه الهیات محیط زیست را فراهم آورد.

Education and Environment in Light of Theology with Emphasis on the Fundamental Transformation Document of Education

Environmental changes and human activities are directly related, and in the long term, these changes have severe consequences for human life and health. This study, using a descriptive-analytical method, examines education and the environment in light of theology with an emphasis on the Fundamental Transformation Document of Education. The Holy Qur'an and the traditions of the infallible Imams (PBUT) are replete with verses and hadiths that emphasize the importance of preserving and protecting the environment. The Fundamental Transformation Document of Education, as the roadmap for the educational system of the Islamic Republic of Iran, also emphasizes the education of a generation committed to preserving the environment. The findings of this study show that environmental theology, as an emerging discipline, seeks deep and sustainable solutions to today's environmental challenges based on religious teachings. Additionally, one of the key foundations recognized in all sections of the Fundamental Transformation Document and the National Curriculum is the recognition of the relationship between humans and nature and the environment as a foundation for striving to achieve stages of "Hayat Tayyibah" (a good life) for the educational system's audience. In this regard, the environment should be coherently and purposefully designed and integrated into the educational system through various means such as strengthening the teaching of environmental concepts in the educational system at all levels by including specialized courses tailored to students' ages, institutionalizing the culture of environmental protection in society, and supporting and empowering researchers in the field of environmental theology.

تبلیغات