تاثیر تدریس مبتنی بر محتوای الکترونیکی بر تفکر خلاق با نقش میانجی هوش هیجانی
آرشیو
چکیده
هدف این پژوهش بررسی رابطه تدریس مبتنی بر محتوای الکترونیکی بر تفکر خلاق با نقش میانجی هوش هیجانی در دوره ابتدایی بود.جامعه آماری پژوهش شامل کلیه معلمان مقطع ابتدایی آموزش و پرورش شهرستان نوشهر می باشد که در سال تحصیلی 1403-1402 مشغول به تدریس بوده و تعداد آن ها 345 نفر می باشد که درنهایت، براساس جدول مورگان نمونه ای برابر 181 نفر جهت انجام تحقیق، به صورت تصادفی طبقه ای انتخاب می شوند. روش اجرای پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی است. جمع آوری اطلاعات به کمک سه پرسشنامه؛ تدریس مبتنی بر محتوای الکترونیکی از خضرلو (1393)، پرسشنامه تفکر خلاق ولش (2002) و پرسشنامه هوش هیجانی شرینگ (1996)، انجام پذیرفته می باشد که روایی و پایایی هر سه پرسشنامه توسط تحقیقات دیگر تایید شده است.نتایج حاصل از تحقیق نشان داد که اثر مستقیم تدریس مبتنی بر محتوای الکترونیکی و تفکر خلاق با برابر با 246/0 است؛ همچنین اثر غیر مستقیم تدریس مبتنی بر محتوای الکترونیکی و تفکر خلاق با تأثیر متغیر میانجی هوش هیجانی برابر با 467/0 می باشد؛ بعلاوه طبق آزمون سوبل، تأثیر متغیر میانجی هوش هیجانی برروی متغیر تدریس مبتنی بر محتوای الکترونیکی و تفکر خلاق برابر با 21/7 بوده و چون بزرگتر از 96/1 به دست آمده مورد تأیید می باشد. نتایج نشان داد که تدریس مبتنی بر محتوای الکترونیکی بر تفکر خلاق با نقش میانجی هوش هیجانی اثربخش است. معلمانی که از تدریس مبتنی بر محتوای الکترونیکی بهره می برند به وضوح شاهد خواهند بود که محیط الکترونیکی، فضایی را فراهم می آورد که دانش آموز با ذهنی باز بتواند سوال کند، خلاقانه فکر کند و برای شنیدن دیدگاه ها و چشم انداز های جدید انگیزه داشته باشد که موارد ذکرشده در حقیقت بخش محوری هوش هیجانی است که اساس تفکر خلاق را نیز شکل می دهد.The Effect of Teaching Based on Electronic Content on Creative Thinking with the Mediating Role of Emotional Intelligence
The aim of this research was to investigate the relationship between electronic content-based teaching on creative thinking and the mediating role of emotional intelligence in elementary school.The statistical population of the research includes all primary school teachers in Nowshahr city who were teaching in the academic year of 1402-1403, and their number is 345, and finally, based on Morgan's table, a sample of 181 people was used to conduct the research. They are randomly selected. The method of this research is descriptive and correlational. collecting information with the help of three questionnaires; Teaching based on electronic content from Khizrulu (2013), Welch's Creative Thinking Questionnaire (2002) and Schering's Emotional Intelligence Questionnaire (1996) have been accepted, and the validity and reliability of all three questionnaires have been confirmed by other researches. The results of the research showed that the direct effect of teaching based on electronic content and creative thinking is equal to 0.246; Also, the indirect effect of teaching based on electronic content and creative thinking with the mediating effect of emotional intelligence is equal to 0.467; In addition, according to the Sobel test, the effect of the mediating variable of emotional intelligence on the variable of teaching based on electronic content and creative thinking is equal to 7.21 and it is confirmed because it is greater than 1.96. The results showed that teaching based on electronic content is effective on creative thinking with the mediating role of emotional intelligence. Accordingly, teachers who use electronic content-based teaching will clearly witness that the electronic environment provides an environment where students can ask questions with an open mind, think creatively, and listen to their views and perspectives. New motivation is that the mentioned items are in fact the central part of emotional intelligence which also forms the basis of creative thinking.