چکیده

مقدمه و هدف: پژوهش حاضر باهدف تعیین اندازه اثر حمایت اجتماعی ادراک شده و سازگاری با مدرسه در پیش بینی فرسودگی تحصیلی دانش آموزان پسر انجام شد. روش شناسی پژوهش: روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان پسر دوره دوم متوسطه شهر سقز در سال تحصیلی 1403 بودند که از طریق روش نمونه گیری در دسترس تعداد 100 نفر واجد شرایط و بر اساس ملاک ورود و خروج انتخاب شدند. برای سنجش متغیرهای موردمطالعه از پرسش نامه های فرسودگی تحصیلی برسو و همکاران (2007)، حمایت اجتماعی ادراک شده زیمت (1988)، سازگاری با دانش آموزان سینها و سینک (1993) استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده های پژوهش با استفاده از روش های ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون گام به گام و با نرم افزار SPSS نسخه 23 صورت گرفت و سطح معناداری آزمون ها 05/0 در نظر گرفته شد. یافته ها: یافته ها نشان داد که حمایت ادراک شده با فرسودگی تحصیلی رابطه منفی و معنادار و با مؤلفه سازگاری با مدرسه رابطه مثبت و معناداری داشت. همچنین رابطه سازگاری با مدرسه و فرسودگی تحصیلی رابطه منفی و معناداری وجود داشت. نتیجه گیری: نتایج این پژوهش مؤید نقش اساسی حمایت اجتماعی ادراک شده و سازگاری با مدرسه در فرسودگی تحصیلی است. از آنجا که فرسودگی تحصیلی مانعی برای پیشرفت تحصیلی دانش آموزان است. لازم است دست اندرکاران امر آموزش برنامه پیشگیرانه در زمینه افزایش متغیرهای یاد شده، تدوین و اجرا کنند.

Determining the Eeffect Size of Perceived Social Support and Adjustment to School in Predicting Academic Burnout of Male Students

Introduction and goal: The present study was conducted with the aim of determining the effect of perceived social support and adaptation to school in predicting academic burnout of male students.Research methodology: The method of the current research was a correlational description. The statistical population included all male students of the second year of secondary school in the city of Saqqez in the academic year 2023, who were selected through the available sampling method of 100 eligible people and based on the entry and exit criteria. To measure the studied variables, the academic burnout questionnaires of Bresso et al. (2007), perceived social support by Zimmet (1988), compatibility with students Sinha and Sink (1993) were used. The analysis of the research data was done using the methods of Pearson's correlation coefficient and step-by-step regression analysis with SPSS version 23 software, and the significance level of the tests was considered to be 0.05.Findings: The findings showed that perceived support had a negative and significant relationship with academic burnout and a positive and significant relationship with the component of adaptation to school. Also, there was a negative and significant relationship between adaptation to school and academic burnout.Conclusion: The results of this research confirm the essential role of perceived social support and adaptation to school in academic burnout. Because academic burnout is an obstacle for students' academic progress. It is necessary for those involved in education to formulate and implement a preventive program in the field of increasing the mentioned variables.

تبلیغات