چکیده

هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش تعیین کننده ابعاد تکانشگری و نظم جویی شناختی هیجان در گرایش دانشجویان به رفتارهای پرخطر بود. در یک طرح همبستگی، تعداد 244 نفر (112 دختر و 132 پسر) از دانشجویان سال اول دوره کارشناسی یکی از دانشگاه های شهر بجنورد با روش طبقه ای متناسب با حجم انتخاب شدند و مقیاس خطر پذیری نوجوانان ایرانی (IARS)، مقیاس تکانشگری بارت (BIS-11) و پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان (CERQ) را تکمیل کردند. تحلیل داده ها با ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام صورت گرفت. نتایج گویای آن بود که گرایش به مصرف مواد مخدر (0.12=R2)، الکل (0.04=R2)، سیگار (0.08=R2)، گرایش به خشونت (0.06=R2)، رفتار جنسی (0.24=R2) و برقراری رابطه با جنس مخالف (0.10=R2) بر حسب ابعاد تنظیم شناختی هیجان و تکانشگری قابل تبیین هستند. در مجموع نتایج این پژوهش گویای آن بود که تکانشگری یا عمل بدون تأمل و تنظیم شناختی هیجان یا فرایندهای بازبینی، ارزیابی و تعدیل واکنش های هیجانی در گرایش دانشجویان به رفتار های پرخطر نقش دارند.

Tendency to Risky Behaviors in Emerging Adulthood: The Role of Impulsivity and Cognitive Emotion Regulation

The current research aimed to explore how impulsivity and cognitive emotion regulation influence students' inclination towards tendency to risky behaviors. Utilizing a correlational study design, 224 first-year students (112 females and 132 males) from a university in Bojnourd were chosen via stratified sampling. They completed the Iranian Adolescents Risk-taking Scale (IARS), the Barratt Impulsiveness Scale-11 (BIS-11), and Cognitive Emotion Regulation Questionnaire (CERQ). The analysis, conducted with Pearson correlation coefficient and stepwise regression. The results revealed that the tendency to use drugs (R2=0.12), alcohol (R2=0.04), smoking (R2=0.08), as well as the tendency to violence (R2=0.06), sexual behaviour (R2=0.24), and establishing a relationship with the opposite sex (R2=0.10), can be explained in terms of the cognitive emotion regulation of and impulsivity. Furthermore, the stepwise regression demonstrated that these two factors are predictors of risky behaviors among students. In conclusion, the findings of this study indicate that impulsivity, or acting without reflection and cognitive regulation of emotions, and the processes of reviewing, evaluating and adjusting emotional reactions, play a role in students' tendency to engage in risky behaviours.

تبلیغات