آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۵

چکیده

مقدمه: صفات تاریک شخصیت بستر طیف گسترده ای از آسیب های اجتماعی نظیر قلدری مجازی را فراهم می کند. از این رو هدف این مطالعه بررسی ارتباط صفات پنجگانه تاریک شخصیت و قلدری مجازی با توجه به نقش تعدیل گر نظریه ذهن در دانشجویان بود.  روش: پژوهش حاضر از نوع توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانشجویان شاغل به تحصیلِ دانشگاه های مختلف کشور در سال تحصیلی 1402-1401 تشکیل می دهند که از بین آن ها 426 نفر با روش نمونه گیری تصادفی انتخاب گردید. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه صفات تاریک شخصیت، پرسشنامه قلدری مجازی و آزمون کامپیوتری نظریه ذهن در سامانه مجازی پرسلاین بود. داده ها با استفاده از روش رگرسیون سلسله مراتبی تعدیلی تحلیل شدند. یافته ها: نتایج حاصل از پژوهش نشان می دهد که رابطه مثبت صفات ماکیاولی، ضداجتماعی، دیگرآزاری و کینه جویی با قلدری مجازی و رابطه منفی صفت خودشیفتگی با قلدری مجازی معنادار می باشد (001/0P=). علاوه براین نتایج حاکی از نقش تعدیل گر نظریه ذهن در روابط صفات دیگرآزاری و کینه جویی با قلدری مجازی است (001/0P=). به عبارتی روابط بین صفات تاریک کینه جویی و دیگرآزاری با قلدری مجازی زمانی قوی تر است که نظریه ذهن پایین باشد. نتیجه گیری: در مجموع با توجه به نتایج پژوهش حاضر  به نظر می رسد ارتقای نظریه ذهن بتواند به عنوان یک عامل محافظت کننده در پیشگیری از آزارگری مجازی موثر باشد.

The Relationship Between The Five Dark Personality Traits And Virtual Bullying With Theory of Mind Moderation in College Students

Introduction: Dark personality traits are linked to various social harms, including virtual bullying. This study aimed to explore the relationship between the five dark personality traits and virtual bullying, focusing on the moderating role of theory of mind in students. Method: The current research is descriptive-correlational in nature. The statistical population includes all students enrolled in various universities across the country during the academic year 1402-1401. From this population, a sample of 426 individuals was selected using a simple random sampling method. The research utilized several tools, including a questionnaire assessing dark personality traits, a virtual bullying questionnaire, and the Theory of Mind computer test conducted within the Pursline virtual system. Data were analyzed using the adjusted hierarchical regression method. Findings: The research results indicate a significant positive relationship between Machiavellian, antisocial, bullying, and spiteful traits and virtual bullying (P=0.001). Conversely, there is a significant negative relationship between narcissism and virtual bullying (P=0.001). Additionally, the findings reveal that theory of mind plays a moderating role in the relationship between other traits associated with harassment and spitefulness and virtual bullying (P=0.001). In other words, when theory of mind is low, the connection between the dark traits of vindictiveness and bullying and cyberbullying becomes stronger. Conclusion: According to the results of this study, promoting theory of mind appears to be an effective protective factor against virtual harassment.

تبلیغات