نقش میانجی سبک های هویت در ارتباط میان شیوه های والدگری ادراک شده و تصورات قالبی جنسیتی در دانشجویان تحصیلات تکمیلی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
مقدمه: با تغییر وضعیت جهان، بسیاری از دانشجویان با شرایط جدیدی در فرآیند هویت یابی و درک تفاوت های بین فردی درگیرند که بر جنبه های مختلف زندگی آن ها تأثیر گذار است. هدف از اجرای پژوهش حاضر بررسی نقش میانجی سبک های هویت در ارتباط میان شیوه های والدگری ادراک شده و تصورات قالبی جنسیتی در دانشجویان تحصیلات تکمیلی بود. روش : طرح مطالعه حاضر توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش، کلیه دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی دانشگاه تبریز در سال 1402 بود که 206 نفر از آن ها با روش نمونه گیری دردسترس و با مدل کلاین تعیین حجم گردید. داده ها با استفاده از پرسشنامه های اقتدار والدینی بوری (1991)، پرسشنامه استفاده از تصورات قالبی جنسیتی رسول زاده اقدم و همکاران (1395) و پرسشنامه سبک های هویت برزونسکی (1992) جمع آوری شدند و با استفاده از آزمون تحلیل مسیر تجزیه و تحلیل شد. یافته ها: نتایج نشان داد که بین شیوه های والدگری ادراک شده و تصورات قالبی جنسیتی به صورت مستقیم به واسطه سبک های هویت رابطه وجود دارد. همچنین مدل پژوهش از برازش قابل قبولی برخوردار بود. سبک های والدگری ادراک شده با میانجی گری سبک هویت اطلاعاتی با تصورات قالبی جنسیتی رابطه داشت (01/0 >p). همچنین سبک های والدگری ادراک شده به واسطه میانجی گری سبک هویت سردرگم-اجتنابی با تصورات قالبی جنسیتی رابطه داشت (05/0 >p)؛ اما رابطه ای به شکل میانجی برای سبک هویت هنجاری دیده نشد (05/0 <p). نتیجه گیری: نتایج پژوهش نگاه نوینی برای درک پدیدآیی تصورات قالبی جنسیتی دانشجویان ارائه می دهد. مشاهده شد که سبک والدگری به صورت مستقیم و غیرمستقیم به واسطه سبک های هویت در میزان استفاده از تصورات قالبی جنسیتی دانشجویان نقش مهمی دارد.The mediating role of identity styles in the relationship between perceived parenting practices and gender stereotypes in graduate students
Introduction:As the world constantly evolves, students encounter new situations and social differences that can affect various aspects of their lives. The present study aimed to investigate the potential mediating role of identity styles in the relationship between perceived parenting practices and gender stereotypes among graduate students.
Method: The research method employed in this study was descriptive-correlational. The statistical population consisted of all graduate students enrolled at Tabriz University in 2022, from which 206 individuals were selected using an available sampling method with the sample size determined based on Klein's model. To collect data, the Parental Authority Questionnaire, Identity Styles Questionnaire, and Gender Stereotypes Questionnaire were administered and analyzed using path analysis.
Results:The findings revealed a direct relationship between perceived parenting styles and gender stereotypes, with the mediating role of identity styles. The research model was found to have an acceptable fit. Perceived parenting styles were significantly associated with gender stereotypes, with informational identity style acting as a mediator (p < 0.01). Moreover, there was a significant indirect relationship between perceived parenting styles and gender stereotypes through the mediating effect of the confused-avoidant identity style (p < 0.05). However, the normative identity style did not significantly mediate this relationship (p > 0.05).
Conclusion: The findings of this study provide valuable insights into the phenomenon of gender stereotypes among students. It was found that parenting styles directly and indirectly through identity styles significantly influence students' use of gender stereotypes. The findings highlight the importance of considering both direct and indirect factors in understanding how gender stereotypes develop and are perpetuated.