آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۲

چکیده

مقاله حاضر با رویکردی نقادانه و اعتبارسنجی الگوی جامع شایستگی های دیجیتال معلمان در بافت ایران، به روش مرور نظام مند و جست وجو در پایگاه های علمی معتبر، در بازه زمانی سال های 2010 تا 2020 شایستگی های دیجیتال معلمان و الگوهای مطلوب را بررسی کرده است. در همین راستا، با تکنیک تحلیلی   مقایسه ای، ده الگو بررسی گردید. نتایج نشان داد شایستگی های ارائه شده در این الگوها با یکدیگر تفاوت های جزئی دارند. همچنین، در نوع طبقه بندی شایستگی ها هم راستا هستند. در نهایت، الگوی اتحادیه اروپا، به عنوان الگویی جامع در شایستگی های دیجیتال معلمان، انتخاب شد. سپس، الگو اتحادیه اروپا در بافت نظام تعلیم وتربیت ایران، با تکنیک دلفی اعتبارسنجی شد. همچنین در این پژوهش، دلایل مربوط به اهمیت یا مغفول ماندن برخی از این شایستگی ها در فرآیند توسعه حرفه ای معلمان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

Critical Review and Validation of Iranian Teachers’ Digital Competencies Model

The current research examined different models highlighting teachers’ digital competencies, adopting a critical approach and validating a comprehensive framework of digital competencies for teachers in the context of Iran, using a systematic review method and searches in reliable scientific databases. To this aim, ten digital competency models were analyzed using an analytical-comparative technique. The results indicated that the competencies presented in these models exhibit slight differences from one another, yet they are consistent in the type of competency classification. Ultimately, the European Union model was selected as a comprehensive framework for teachers' digital competencies. This model was then validated within the context of Iran's education system using the Delphi technique. Additionally, the research discussed and investigated the factors contributing to the highlighting or neglecting certain competencies in the professional development process of teachers.

تبلیغات