آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۲

چکیده

هدف مقاله حاضر شناسایی نحوه کاربرد تلفیق و شیوه های آن در فعالیت های تربیتی نومعلمان دوره ابتدایی است. این پژوش با رویکرد کیفی و از نوع پدیدارشناسی توصیفی انجام شد. شرکت کنندگان آن از میان دانش آموختگان رشته علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان مشهد بودند که 17 نفر از آنان به طور هدفمند انتخاب شدند. به منظور گردآوری داده ها از مصاحبه نیمه ساختارمند و جهت تحلیل و اعتباریابی داده های پژوهش از روش هفت مرحله ای کلایزی و روش لینکلن و گوبا استفاده شد. در مجموع، سه بعد (تلفیق مواد درسی مختلف، تلفیق مواد درسی با محیط زندگی و تلفیق مواد درسی با بازی)، نه مضمون اصلی و 29 مضمون فرعی شناسایی شد. نتایج نشان داد که نومعلمان از طریق مدنظر قرار دادن ارتباطات عمودی و افقی، مواد درسی مختلف را با یکدیگر تلفیق می کنند. از طریق مرتبط ساختن آموزه های کلاس درس با زندگی روزمره نیز امکان ترکیب اهداف درسی با حقایق زندگی را فراهم آورده و از طرفی با محور قرار دادن بازی در تدریس، واحدهای یادگیری را به صورت ترکیبی ارائه می کنند تا تحقق مقاصد آموزشی را  تسهیل کنند.

Identifying Traces of Integration in The Educational Activities of New Elementary School Teachers: A Phenomenological Study

The purpose of the current research was to identify the application of integration and its methods in the educational activities of new elementary school teachers. This research was conducted with a qualitative and descriptive phenomenological approach. From graduates of Farhangian University of Mashhad 17 participants were selected purposefully. In order to collect the data, a semi-structured interview was used and the data were analyzed and validate by the Collaizi’s seven-step and the Lincoln and Guba method. In total, three dimensions (combination of different study materials, integration of study materials with living environment and integration of study materials with games), nine main themes and 29 sub-themes were identified. The results showed that new teachers combine different teaching materials by considering vertical and horizontal connections. By linking classroom teachings to everyday life, they provide the possibility of combining lesson objectives with the real-life facts, and by putting games as the focus of teaching, they present learning units in a combined form to facilitate the realization of educational objectives.

تبلیغات