پیش بینی اختلال بازی اینترنتی بر اساس ناگویی هیجانی و سیستم های مغزی رفتاری (BAS/BIS) در نوجوانان (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
پژوهش حاضر با هدف پیش بینی اختلال بازی اینترنتی براساس ناگویی هیجانی و سیستم های مغزی رفتاری در نوجوانان انجام گرفت. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل دانش آموزان شهر بجنورد در سال تحصیلی 1402-1401 بود. از این بین 320 نفر با توجه به ملاک های ورود به شیوه نمونه گیری خوشه ای دو مرحله ای انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش شامل مقیاس فعال ساز و بازداری رفتاری، پرسشنامه ناگویی هیجانی و پرسشنامه اختلال بازی اینترنتی بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام استفاده شد. نتایج نشان داد ابعاد ناگویی هیجانی و سیستم بازداری رفتاری با اختلال بازی اینترنتی در نوجوانان همبستگی مثبت و معنادار و سستم فعال ساز رفتاری و مولفه های ان با اختلال بازی اینترنتی رابطه منفی و معنادار دارند. نتایج رگرسیون نیز حاکی از این بود که ناگویی هیجانی، سیستم فعال ساز رفتاری و سیستم بازداری رفتاری به ترتیب 17 درصد، 21 درصد و 22 درصد از واریانس اختلال بازی اینترنتی را تبیین کردند. این دو متغیر به طور همزمان با هم توانستند 22 درصد از واریانس اختلال بازی اینترنتی را تبیین کنند. بنابراین، ناگویی هیجانی و سیستم های مغزی رفتاری نقش مهمی در پیش بینی اختلال بازی اینترنتی نوجوانان داشتند؛ به طور کلی، می توان نتیجه گرفت که ناگویی هیجانی و سیستم های مغزی رفتاری موجب علائم اختلال بازی اینترنتی گردد. یافته های پژوهش حاضر می تواند تلویحات کاربردی برای روانشناسان در زمینه سبب شناسی و مداخله در مبتلایان به اختلال بازی اینترنی داشته باشد.Prediction of Internet Gaming Disorder based on Alexitimia and Brain behavioral systems (BAS/BIS) in Adolescents
The present study was conducted with the aim of predicting internet gaming disorder based on emotional ataxia and behavioral brain systems in adolescents. The descriptive research method was correlation type. The socio-statistics of the research included the students of Bojnord city in the academic year 1402-1401. Among these, 320 people were selected according to the entry criteria using a two-stage cluster sampling method. The tools used in this research included behavioral activator and inhibition scale, emotional dyslexia questionnaire and internet gaming disorder questionnaire. Pearson's correlation test and stepwise regression were used to analyze the data. The results showed that the dimensions of emotional dyslexia and brain-behavioral systems have a significant correlation with Internet gaming disorder in adolescents. The regression results also indicated that emotional dyslexia, behavioral activation system, and behavioral inhibition system explained 17%, 21%, and 22% of the variance of internet gaming disorder, respectively. Together, these two variables were able to explain 22% of the variance of Internet gaming disorder. Therefore, alexithymia and behavioral brain systems played an important role in predicting adolescent internet gaming disorder; In general, it can be concluded that emotional dyslexia and behavioral brain systems cause symptoms of Internet gaming disorder. The findings of the present research can have practical implications for psychologists in the field of etiology and intervention in Internet gaming disorder sufferers.